Umělá inteligence ve vzdělávacím programu P-TECH na Střední škole průmyslové, technické a automobilní v Jihlavě

Autor: Klára Polášková (IBM) Publikováno: 19. dubna 2023 19.04.2023

Umělá inteligence (Artificial Intelligence – AI) patří ve vzdělávacím programu P-TECH mezi základní a nejdůležitější témata. Studenti se s AI seznámili hned v začátku programu, kdy měli možnost zúčastnit se webináře o koronavirové chatbotce Anežce. Na její tvorbě se podíleli odborníci ze společnosti IBM, která je jedním ze dvou firemních partnerů programu. Dozvěděli se, na jakém principu chatbot funguje a jak byl vytvářen v prostředí Watson.

Ve třetím ročníku studenti získali informace o úplných základech AI – jak je definovaná, jaké jsou její druhy a jak funguje. Základem AI je tzv. strojové učení (Machine Learning) – pomocí různých programů a cvičení měli studenti možnost vyzkoušet si jej v praxi (např. Machine Learning for Kids – nástroj, na kterém si lze natrénovat AI na rozpoznávání textu, obrázků či zvuků). Na programu bylo i tak důležité téma, jako je etika (např. Moral Machine – platforma, díky které se můžeme dozvědět, jaký je lidský pohled na morální rozhodnutí učiněná AI při řízení autonomních vozidel). Studenti také zjistili, jaké mají možnosti pracovního uplatnění v oblasti AI i jaká je budoucnost AI obecně.

Díky Radkovi Špimrovi z IBM měli studenti možnost zjistit, jakým způsobem funguje navrhování AI řešení pro konkrétní zákazníky. Přímo v systémech IBM si vyzkoušeli, jakým způsobem se dávají dohromady data pro strojové učení a mohli natrénovat model pro rozpoznávání lahví od limonády.

V P-TECHu využíváme i vzdělávací platformu SkillsBuild. Zde si mohli studenti vyzkoušet řadu aktivit, týkajících se AI a také absolvovat kurz základů AI, za který zdarma získali certifikát. Našli zde také návod v češtině, jak si snadno a rychle vytvořit vlastního Chatbota a umístit jej například na vlastní webové stránky.

Zajímavé informace přinesl i Michal Kučera z neziskové organizace Czechitas, který v P-TECHu vedl kurz programovacího jazyka Python. Ten se totiž velice často využívá jako nástroj pro tvorbu aplikací pro AI a strojové učení.

Závěrečným bodem výuky AI byl ve čtvrtém ročníku workshop Jana Loudy z IBM: „Se studenty v P-TECH programu jsme si vyzkoušeli oblast robotiky a AI, konkrétně rozpoznávání obrazu. Využili jsme stavebnici WeeeCode, která umožňuje hezky vyzkoušet celý proces tvorby AI řešení – od výběru dat, jejich anotování, natrénování modelu a nakonec i nasazení do provozu. WeeeCode nabízí vedle samotného robotického autíčka i programovací prostředí, kde lze využít buď programování ve Scratchi nebo přímo psát micropython. Zároveň WeeeCode nabízí i portál pro tvorbu AI modelů – s možností nahrát obrázky, anotovat je a natrénovat model na rozpoznávání objektů nebo na klasifikaci obrázků. Ten pak lze nahrát do autíčka. Využili jsme i některé připravené příklady, které WeeeCode nabízí. Důležité bylo pochopit se studenty celý proces tvorby AI řešení a zároveň si ho vyzkoušet v praxi, kdy jsme naprogramovali autíčko, aby sledovalo vybraný objekt.“

Ve třetím a ve čtvrtém ročníku se s AI studenti setkali také díky druhému firemnímu partnerovi, společnosti Bosch Diesel. Ta nabídla prostřednictvím přednášek, návštěv závodu a stínování velice zajímavá témata, jako jsou například programování robotických pracovišť a vizuálních systémů, analýza a detekce prvků pomocí kamerových systémů, vyhodnocování výrobních dat a mnoho dalšího.

Podívejte se na členský profil IBM, co všechno společnost v rámci rozvoje digitálních dovedností nabízí: