Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Pedagogika
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující vzdělávání a výchovu
Téma: Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti pro všechny
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie
Druh iniciativy: Mezinárodní iniciativa
Druh publikace: Obecné pokyny, Zpráva, Pracovní dokument
Geografický rozsah: Evropská unie
Mimo EU

O publikaci

Globální vzdělávací systémy čelí řadě obrovských výzev, včetně otázek, jak zůstat v rychle se měnícím světě relevantní. Tato zpráva, Výuka pro budoucnost: Globální angažovanost, udržitelnost a digitální dovednosti, nastiňuje výzvy a klíčové trendy pro výuku a školy a předkládá ambiciózní návrhy na zlepšení vzdělávacích standardů s cílem zajistit, aby učení odpovídalo potřebám všech studentů bez ohledu na jejich původ.

Zpráva byla použita jako základ pro zahájení diskusí o stavu celosvětového vzdělávání na mezinárodním summitu o učitelském povolání, který se konal v dubnu 2023 ve Washingtonu D.C., na němž se na Ministerstvu školství USA, Organizaci pro hospodářskou spolupráci a vzdělávání International setkali ministři školství, vedoucí představitelé odborů a další vedoucí učitelé s cílem lépe podpořit učitelské profese při řešení obrovských výzev vzdělávání 21. století. Mezi projednávaná témata patřila budoucnost učení a způsoby, jak radikálně přetvořit způsob fungování vzdělávacích systémů v nadcházejících desetiletích; analýza toho, jak přilákat a podpořit rozvoj vysoce kvalitních učitelů a výukových postupů v éře digitalizace; a způsoby, jak podpořit výuku globálních kompetencí ve školách a jak prosazovat spravedlivé a inkluzivní vzdělávací prostředí pro všechny.

Konkrétně:

  • První zasedání summitu se zabývalo způsoby, jak zvýšit a posílit učitelské povolání. Některé země čelí zoufalému nedostatku učitelů, zatímco v jiných je učitelské povolání i nadále atraktivní volbou profesní dráhy. Tyto rozdíly mezi zeměmi nevysvětlují pouze platy učitelů nebo materiální podmínky a summit představoval slibný prostor pro vzájemné učení a politický dialog.
  • Druhá část se zabývala způsoby, jak vzdělávat globální a kulturní kompetence, jakož i občanskou angažovanost. Pro mnoho zemí se to stalo hlavním problémem, který má zajistit, aby studenti byli lépe připraveni na to, aby byli ve vzájemně propojeném světě připraveni čelit rostoucí hospodářské, sociální, politické a kulturní polarizaci.
  • Třetí zasedání se zabývalo způsoby, jak využít digitální technologie k zajištění rovného přístupu a lepšího učení. Pandemie COVID-19 zásadním způsobem změnila učení tím, že donutila školy po celém světě hledat alternativy k osobním pokynům prostřednictvím spolupráce s digitálním světem. Summit byl příležitostí k prozkoumání toho, jak jednotlivé země postupují směrem ke sladění potenciálních příležitostí a rizik digitálních technologií se společenským vztahem k učení.