O příkladu
ProgeTiger je společná iniciativa estonského ministerstva školství a výzkumu a bývalé organizace HITSA (Estonská nadace informačních technologií pro vzdělávání), která funguje od roku 2012.
Dne 1. srpna 2020 byly činnosti společnosti HITSA převedeny na nový vnitrostátní orgán v Estonsku – Radu pro vzdělávání a mládež ( Haridus- ja Noorteamet v estonštině).
Záměry a cíle
Estonská iniciativa se zaměřuje na odvětví předškolního, základního a odborného vzdělávání na vnitrostátní úrovni a jejím cílem je sestavit plán, který umožní podpořit technologie a digitální inovace a začlenit je do oficiálních učebních osnov. Iniciativa se zaměřuje na to, aby učitelé získali dovednosti, které potřebují k získání kvalifikovaných pedagogů v oborech, jako jsou informační a komunikační technologie (informační a komunikační technologie), robotika a kódování. Projekt se zároveň zaměřuje i na učitele škol v nedigitálních předmětech, aby je povzbudili k integraci a zavádění technologií a digitálních řešení do svých výukových postupů. Do oblasti působnosti iniciativy spadají i další cílové skupiny, jako jsou rodiče, studenti a pedagogové. Druhým cílem projektu je kromě podpory většího využívání technologií ve výuce a učení také podpora zájmu dětí a dospívajících, pokud jde o odvětví IKT.
Učitelé mohou na internetových stránkách ProgeTiger nalézt širokou škálu učebních zdrojů souvisejících s digitálními dovednostmi, včetně možností odborné přípravy, aby mohli rozvíjet strukturovanější přístupy k podpoře zájmu svých studentů o digitální dovednosti. Kromě toho program poskytuje účinnou podporu mateřským školám a školám, pomáhá jim získat různá programovatelná zařízení a podporuje využívání digitálních technologií od útlého věku. K dispozici je rovněž finanční podpora pro provádění.
Proč se jedná o příklad inspirativní praxe?
Prostřednictvím těchto opatření ProgeTiger doufá, že urychlí proces zavádění výuky programování do mateřských škol a základních škol v Estonsku a zefektivní vnitrostátní, místní a regionální úsilí v této oblasti. Program byl při dosahování svého cíle obzvláště úspěšný. Činnosti podniku ProgeTiger dosáhly 98 % estonských veřejných škol a 99 % mateřských škol. Kromě toho byly vyškoleny tisíce učitelů v oblasti digitálních dovedností a technologií.
Tento přístup rovněž do značné míry přispěl k rozšiřitelnosti a udržitelnosti iniciativy – učitelé a školy, kteří byli vyškoleni a vybaveni, potřebovali jen malou údržbu a pouze příležitostnou podporu na místě. ProgeTiger rovněž úspěšně zapojuje velkou část estonské společnosti v celém regionu země; jeho replikovatelnost v jiných souvislostech však závisí na silném zapojení a financování ze strany vlády. Díky vynikajícímu dosahu programu se velká většina estonských dětí dozví o tématu programování ve velmi raném věku.