O kurzu
Termín: 11.–14. listopadu 2025
Místo: Online
Pořádá: CICANT – MeLCi and AISIC Labs and the Lusófona University, Portugalsko
Nedávné průlomy v oblasti umělé inteligence, zejména při vývoji velkých jazykových modelů (LLM), jako je GPT-4 nebo Gemini, přetvářejí výzkumné prostředí napříč obory. V oblasti komunikace, mediálních studií a výzkumu publika se technologie umělé inteligence stále více používají pro úkoly sahající od souhrnu z literatury a anotace údajů až po segmentaci publika a analýzu diskurzu (Natale, 2021). Tyto nástroje nabízejí bezprecedentní rychlost, rozsah a účinnost, ale také přinášejí významné metodické a etické výzvy týkající se transparentnosti, předpojatosti a důsledků znalostí vytvořených umělou inteligencí (Ferrara, 2024).
Současně je probíráno širší mediální prostředí, které se vyznačuje hlubokou transformací založenou na algoritmické mediaci, datafikaci a personalizaci informačních toků. V této souvislosti je třeba, aby výzkumní pracovníci přijali nové metodické nástroje a kriticky se zabývali politickými, sociálními a etickými důsledky umělé inteligence v mediální ekologii.
Propojení využití umělé inteligence ve výzkumu s kritickým zkoumáním jejích společenských dopadů vyžaduje integrovaný, interdisciplinární přístup. Vědci musí vyvíjet technické postupy s využitím nástrojů umělé inteligence a zároveň zachovávat reflexivní postoj vůči širším mocenským strukturám a předsudkům, které tyto technologie mohou udržovat. V tomto světle plánuje podzimní škola MeLCi Lab 2025 nabídnout platformu pro řešení těchto dvou imperativů – podporu metodologické inovace spolu s kritickou gramotností ohledně role umělé inteligence v komunikačních a mediálních studiích.
Kurz bude probíhat v angličtině.