Aktuality Konference „Inkluzivní digitální Evropa 2025“: Posílení komunit prostřednictvím inkluzivní digitální transformace
Konference „Inkluzivní digitální Evropa 2025“: Posílení komunit prostřednictvím inkluzivní digitální transformace
Autor: Rosemary Sheridan Publikováno: 11. listopadu 2025 11.11.2025
Digitalizace přináší nové příležitosti pro vzdělávání, inovace a participaci, ale také hrozí prohloubením rozdílů mezi městskými a venkovskými oblastmi. Mnohé venkovské komunity nadále čelí překážkám – od omezené infrastruktury a konektivity až po potřebu přizpůsobeného digitálního vzdělávání a odborné přípravy. Tyto překážky nejen ovlivňují přístup ke službám a příležitostem, ale také ohrožují sociální soudržnost a rovnou účast v digitálním desetiletí.
Konference „Inkluzivní digitální Evropa 2025: Posílení komunit prostřednictvím inkluzivní digitální transformace“ reagovala na tuto výzvu vytvořením prostoru pro dialog mezi pedagogy, tvůrci politik, místními orgány, organizacemi občanské společnosti a představiteli komunit. Konference zdůraznila, jak mohou digitální dovednosti a inkluzivní strategie posílit venkovské komunity, snížit nerovnosti a zajistit, aby v digitální budoucnosti Evropy nezůstal nikdo pozadu.
Úvodní dopolední část zahájil poslanec Evropského parlamentu Brando Benifei inspiračním předem nahraným projevem a Csaba Borboly, člen Výboru regionů a zpravodaj pro evropskou agendu dovedností, nastavil tón úvodním projevem nazvaným Budoucnost digitálního vzdělávání ve venkovských oblastech. Zdůraznil, že „přístup je více než jen Wi-Fi“, a poukázal na potřebu důvěry, relevance a komunitních přístupů: nejlepšími prostředími pro učení jsou často stávající prostory, kterým lidé již znají, a zdůraznil, že digitální transformace by měla lidi posilovat, nikoli je vystavovat rizikům.
V rámci sekce „Budování digitální vesnice“ byl představen projekt „Naše digitální vesnice“, který sdružuje partnery z devíti zemí EU. Koordinátor Alberto Biondo z CSC Danilo Dolci – ETS čerpal inspiraci z filozofie aktivisty Danila Dolciho o nenásilné sociální změně a digitální inkluzi pojímal jako participativní proces založený na komunitě. Dr. Rosabel Martínez Roig z Univerzity v Alicante zdůraznila hodnocení jako proces učení a poukázala na posun od pouhého používání digitálních nástrojů k výuce a tvorbě s jejich pomocí.
Zajímavá panelová diskuse na téma „Jaká je budoucnost digitálních dovedností ve venkovských oblastech Evropy?“ svedla dohromady Milenu Nahapetyan z Rady Evropy, Anju Fortunu z Evropského venkovského parlamentu, Leonie Bultynck z Evropské komise (DG EAC) a Denyse Tkachova, kteří diskutovali o větším uznání neformálního vzdělávání a transformaci uživatelů na spolutvůrce, o zvláště významné roli, kterou může AI hrát ve venkovském vzdělávání, a tedy o naléhavé potřebě etických rámců pro používání AI ve třídách. Účastníkům bylo připomenuto, že AI by měla pomáhat jako elektrické kolo: vylepšovat lidské činnosti, nikoli je nahrazovat.
Christos Bousoulas představil skupinu European Schoolnet Small and Rural Interest Group a její kurz „Smart schooling and networking: Empowering small and rural schools“ (Chytré školství a síťování: Posílení malých a venkovských škol) a bylo poznamenáno, že nástroj SELFIE for Teachers by mohl hrát důležitou roli v digitálním vzdělávání a školení učitelů ve venkovských oblastech.
Na konci dlouhého a plodného dne účastníky nabudily interaktivní kulaté stoly, kde společně vytvářeli praktická řešení pro rozvoj digitálních dovedností, inovace ve venkovských oblastech, překlenutí propasti mezi městem a venkovem a úvahy o tom, co může budoucnost přinést digitální Evropě.
Konference byla zakončena úvahami o udržitelnosti a budoucích směrech, které potvrdily společnou vizi: digitální transformace Evropy musí posílit komunity, podporovat inkluzi a zajistit, aby se studenti z venkovských oblastí mohli v digitálním věku úspěšně rozvíjet.