O zdroji

Projekt AgileEDU je tříletá iniciativa (2023–2026) koordinovaná sítí European Schoolnet a partnery z University College Copenhagen (Dánsko), University of Oslo (Norsko), portugalského ministerstva školství (Portugalsko), nadace Empieza por Educar (Španělsko) a Švédského sdružení místních orgánů a regionů (Švédsko); s francouzským a slovinským ministerstvem školství jsou přidruženými partnery.

Jeho cílem je řešit výzvy a příležitosti, které přináší rostoucí využívání digitálních nástrojů ve vzdělávání – zrychlení, které bylo do značné míry způsobeno pandemií COVID-19. Projekt se zaměřuje na kritické otázky, jako je pedagogické využívání vzdělávacích dat, ochrana dat, rovnost v přístupu k digitálním nástrojům, etické aspekty a správa vzdělávacích dat.

Prostřednictvím dvou hlavních oblastí – výzkumu a zapojení zúčastněných stran – zkoumá AgileEDU, jak může digitalizace podpořit vysoce kvalitní a inkluzivní vzdělávání v souladu s akčním plánem EU v oblasti digitálního vzdělávání na období 2021–2027. Kombinuje případové studie a příběhy z praxe s akcemi strukturovaného dialogu zúčastněných stran (“Dialogue Labs”), do nichž jsou zapojeni učitelé, tvůrci politik, studenti, rodiče a poskytovatelé EdTech. Klíčové výstupy projektu zahrnují praktické zdroje, jako jsou materiály pro profesní rozvoj učitelů, online kurzy a politická doporučení pro etické a účinné využívání dat ve vzdělávání.

Podcast Epizoda 9: Hravé učení pro digitální dovednosti a pohodu studentů

Vzhledem k tomu, že digitalizace rychle mění vzdělávací prostředí, čelí školy rostoucím výzvám souvisejícím se zapojením studentů, časem stráveným u obrazovky a dobrými životními podmínkami. V této epizodě podcastu publikované v rámci projektu AgileEDU se Vibeke Schrøder a Niels-Peder Osmundsen Hjøllund z University College Copenhagen ponoří do toho, jak hravé učení může nabídnout vyváženější přístup k digitálnímu vzdělávání zaměřený na člověka – takový, který kultivuje kreativitu, kritické myšlení a odpovědné využívání technologií.

Hjøllund, senior konzultant a výzkumný pracovník a Schrøder, odborný asistent s odbornými znalostmi v inkluzivním digitálním vzdělávacím prostředí, čerpají ze své práce v Dánsku a v rámci projektu Agile EDU financovaného EU. Vysvětlují, jak hravé učení přesouvá pozornost od pouhého používání digitálních nástrojů k pochopení širších důsledků digitálních systémů – přechodu, který Dánsko přijalo prostřednictvím národní transformace od “digitální gramotnosti” k “technologickému porozumění”. Tento přístup vybavuje studenty nejen technickými dovednostmi, ale schopností kriticky přemýšlet o algoritmech, datech, umělé inteligenci a jejich dopadu na společnost.

Jeden přesvědčivý příklad ve třídě sdílený v epizodě zahrnuje dánské studenty, kteří zkoumají používání mobilních telefonů ve školách. Místo toho, aby jim bylo pasivně řečeno, aby zkrátili čas strávený na obrazovce, studenti sledovali své vlastní chování, analyzovali data a prezentovali svá zjištění – zapojili se do datové gramotnosti v reálném světě a podporovali pocit kontroly nad svým učením. Tento praktický a hravý přístup se ukázal být nejen poutavější, ale také účinnější při rozvoji digitálních i sociálně-emočních dovedností.

Epizoda také zkoumá výzvy implementace hravého učení v tradičním školním prostředí. Odklon od rigidních výukových metod založených na výsledcích vyžaduje změny myšlení, profesní rozvoj a institucionální podporu. Výzkumná zjištění z projektu Play@Heart, do kterého byl Hjøllund zapojen však naznačují, že i postupné kroky směrem k hravému učení mohou výrazně zlepšit motivaci studentů a zlepšit účelné využívání digitálních nástrojů ve třídě.

V rámci projektu Agile EDU, který koordinuje síť European Schoolnet s partnery z celé Evropy, tato práce přispívá k širšímu úsilí o prozkoumání toho, jak může digitální vzdělávání zůstat inkluzivní, etické a vysoce kvalitní. Projekt vytváří řadu učebních příběhů, případových studií a online kurzů pro odbornou přípravu učitelů (zahájení v dubnu 2025) na podporu tohoto cíle. Jedna z nadcházejících případových studií se bude podrobně zabývat úlohou hravého učení při podpoře digitální a datové gramotnosti.

Tato epizoda je cenným zdrojem pro pedagogy, vedoucí pracovníky škol a tvůrce politik, kteří se zajímají o přehodnocení toho, jak se vyučují digitální dovednosti, a to nejen přidáním dalších technologií, ale zapojením studentů do hravých, smysluplných a kriticky reflektivních vzdělávacích zkušeností.  

Metodologie

Díl podcastu