O příležitosti
Evropská komise vyhlásila výzvu DIGITAL-2025-SKILLS-08-VIRTUAL-WORLDS-ACADEMY-STEP v rámci programu Digitální Evropa. Cílem této iniciativy je zřídit akademii dovedností pro virtuální světy, která by řešila rostoucí poptávku po odborných znalostech v oblasti virtuálních a imerzivních technologií v celé Evropě.
Cíle
Akademie dovedností EU pro virtuální světy bude sledovat tyto cíle:
- navázání na stávající akce a iniciativy ve virtuálních světech v úzké spolupráci s průmyslem a určení smysluplných současných akademických a vzdělávacích nabídek,
- plánování a navrhování rámce kompetencí a kvalifikací (CQF) pro vzdělávání a odbornou přípravu ve virtuálních světech, včetně kvalifikačních norem,
- vypracování, řízení a vedení katalogu učebních osnov a programů v oblasti vzdělávání a odborné přípravy pro odvětví virtuálních světů na základě společného rámce kvalifikací,
- Vytvoření ekosystému zúčastněných stran EU zapojených do výukových oborů souvisejících s technologiemi virtuálních světů s cílem zvýšit schopnost pečovat o talenty, přilákat je a udržet si je.
Oblast působnosti
Činnosti Akademie dovedností pro virtuální světy budou zaměřeny na tři pilíře činnosti.
Pilíř 1: Znalosti, vzdělávání a odborná příprava
Následující soubory disciplín odpovídají klíčovým stavebním kamenům virtuálních světů:
- inovativní technologie (např. rozšířená realita (XR), blockchain, umělá inteligence, data, edge computing, vysoce výkonná výpočetní technika, 3D grafika, interaktivní média, počítačové vidění, modelování a průmyslové aplikace (digitální dvojčata), digitální identita a data velkého objemu),
- tvůrčí témata (např. audiovizuální produkce, scénická umění, animace, architektura, tvůrčí psaní a vyprávění příběhů, móda, herní design) a
- společenské a humanitní vědy (např. právo, etika, geografie, antropologie).
Integrací tohoto interdisciplinárního přístupu bude akademie plánovat a navrhovat kompetenční a kvalifikační rámec (CQF) pro vzdělávání a odbornou přípravu ve virtuálních světech. Akademie se zaměří na:
- Vysokoškolští studenti a mladí absolventi, kteří se chtějí specializovat na navrhování a vývoj virtuálních světů
- Akademičtí pracovníci vyučující obory související s technologiemi virtuálních světů
- Studenti vyššího sekundárního a/nebo odborného vzdělávání a přípravy
- Učitelé vyššího sekundárního vzdělávání a/nebo odborného vzdělávání a přípravy
- Profesionálové v různých odvětvích (např. zdravotnictví, zemědělství, automobilový průmysl, veřejnost)
- Občané
Akademie se zaváže jako první osvojitel a poskytovatel navržených programů a aktivit pro každou cílovou skupinu. Konsorcium poskytne minimálně jeden program vysokoškolského vzdělávání vedoucí k získání určitého stupně (zahájení dvou programových cyklů) a doporučuje se, aby poskytlo alespoň jeden program odborného vzdělávání.
Pilíř 2: Budování ekosystému
Akademie vytvoří synergie s celounijními probíhajícími iniciativami nebo programy (např. Erasmus+) a bude udržovat neustálou spolupráci se zastřešující akcí EU pro pokročilé digitální dovednosti ELEVATE. Akademie bude rovněž vytvářet synergie a doplňkovost s dalšími programy financování EU a stávajícími iniciativami v oblasti vzdělávání a odborné přípravy, jako je kampus EIT, iniciativa EIT Community AI a EIT Deep Tech Talent Initiative (DTTI), aliance evropských univerzit Erasmus+, aliance pro inovace a centra excelence odborného vzdělávání.
Akademie virtuálních světů bude na základě této sítě a jejím rozšiřování podporovat ekosystém zúčastněných stran EU v oblasti dovedností v oblasti virtuálních světů, který bude zahrnovat
alespoň:
- vysokoškolské instituce,
- vyšší střední školy, instituce odborného vzdělávání a přípravy,
- výzkumné organizace, inovační střediska,
- průmysloví partneři,
- veřejné instituce na úrovni EU a členských států nebo na regionální úrovni (např. ministerstva,
agentury), - nevládní organizace, sdružení (např. pro spotřebitele),
- Poskytovatelé vzdělávacích služeb.
Pilíř 3: Měření pokroku
Návrhy budou zahrnovat metodiku pro sledování vývoje trhu práce a pokroku při odstraňování nedostatků v oblasti dovedností v odvětví virtuálních světů. Ukazatele a referenční hodnoty budou v souladu s rámci EU pro měření.
Příjemci
Složení konsorcia
Konsorcium se musí skládat nejméně z 6 (příjemců; nejsou přidruženými subjekty) z nejméně čtyř různých způsobilých zemí. Důrazně se doporučuje, aby do konsorcia byly zahrnuty 3 vysokoškolské instituce ze 3 různých způsobilých zemí, nejméně 2 průmysloví partneři se sídlem ve 2 různých způsobilých zemích a nejméně 1 výzkumná organizace / centra excelence. Konsorcium se rovněž vyzývá, aby zapojilo malé a střední podniky a začínající podniky.
Podmínky financování
Financování a doba trvání
Rozpočet: 10 milionů eur z finančních prostředků Evropské komise
Míra financování: 50 %
Doba trvání projektu: 4 roky
Časový harmonogram
Datum zahájení | dubna 2025 |
Lhůta pro předložení | září 2025 (17:00 SEČ) |
Hodnocení | září až listopad 2025 |
Informace o výsledcích hodnocení | listopad 2025 |
Podpis valné hromady | února 2026 |