O příležitosti

Evropská komise vyhlásila výzvu DIGITAL-2025-SKILLS-08-VIRTUAL-WORLDS-ACADEMY-STEP v rámci programu Digitální Evropa. Cílem této iniciativy je zřídit akademii dovedností pro virtuální světy, která by řešila rostoucí poptávku po odborných znalostech v oblasti virtuálních a imerzivních technologií v celé Evropě.

Cíle

Akademie dovedností EU pro virtuální světy bude sledovat tyto cíle:

  • navázání na stávající akce a iniciativy ve virtuálních světech v úzké spolupráci s průmyslem a určení smysluplných současných akademických a vzdělávacích nabídek,
  • plánování a navrhování rámce kompetencí a kvalifikací (CQF) pro vzdělávání a odbornou přípravu ve virtuálních světech, včetně kvalifikačních norem,
  • vypracování, řízení a vedení katalogu učebních osnov a programů v oblasti vzdělávání a odborné přípravy pro odvětví virtuálních světů na základě společného rámce kvalifikací,
  • Vytvoření ekosystému zúčastněných stran EU zapojených do výukových oborů souvisejících s technologiemi virtuálních světů s cílem zvýšit schopnost pečovat o talenty, přilákat je a udržet si je.
Oblast působnosti

Činnosti Akademie dovedností pro virtuální světy budou zaměřeny na tři pilíře činnosti.

Pilíř 1: Znalosti, vzdělávání a odborná příprava

Následující soubory disciplín odpovídají klíčovým stavebním kamenům virtuálních světů:

  • inovativní technologie (např. rozšířená realita (XR), blockchain, umělá inteligence, data, edge computing, vysoce výkonná výpočetní technika, 3D grafika, interaktivní média, počítačové vidění, modelování a průmyslové aplikace (digitální dvojčata), digitální identita a data velkého objemu),
  • tvůrčí témata (např. audiovizuální produkce, scénická umění, animace, architektura, tvůrčí psaní a vyprávění příběhů, móda, herní design) a
  • společenské a humanitní vědy (např. právo, etika, geografie, antropologie). 

Integrací tohoto interdisciplinárního přístupu bude akademie plánovat a navrhovat kompetenční a kvalifikační rámec (CQF) pro vzdělávání a odbornou přípravu ve virtuálních světech. Akademie se zaměří na:

  1. Vysokoškolští studenti a mladí absolventi, kteří se chtějí specializovat na navrhování a vývoj virtuálních světů
  2. Akademičtí pracovníci vyučující obory související s technologiemi virtuálních světů
  3. Studenti vyššího sekundárního a/nebo odborného vzdělávání a přípravy
  4. Učitelé vyššího sekundárního vzdělávání a/nebo odborného vzdělávání a přípravy
  5. Profesionálové v různých odvětvích (např. zdravotnictví, zemědělství, automobilový průmysl, veřejnost)
  6. Občané

Akademie se zaváže jako první osvojitel a poskytovatel navržených programů a aktivit pro každou cílovou skupinu. Konsorcium poskytne minimálně jeden program vysokoškolského vzdělávání vedoucí k získání určitého stupně (zahájení dvou programových cyklů) a doporučuje se, aby poskytlo alespoň jeden program odborného vzdělávání. 

Pilíř 2: Budování ekosystému
Akademie vytvoří synergie s celounijními probíhajícími iniciativami nebo programy (např. Erasmus+) a bude udržovat neustálou spolupráci se zastřešující akcí EU pro pokročilé digitální dovednosti ELEVATE. Akademie bude rovněž vytvářet synergie a doplňkovost s dalšími programy financování EU a stávajícími iniciativami v oblasti vzdělávání a odborné přípravy, jako je kampus EIT, iniciativa EIT Community AI a EIT Deep Tech Talent Initiative (DTTI), aliance evropských univerzit Erasmus+, aliance pro inovace a centra excelence odborného vzdělávání.

Akademie virtuálních světů bude na základě této sítě a jejím rozšiřování podporovat ekosystém zúčastněných stran EU v oblasti dovedností v oblasti virtuálních světů, který bude zahrnovat
alespoň:

  • vysokoškolské instituce,
  • vyšší střední školy, instituce odborného vzdělávání a přípravy,
  • výzkumné organizace, inovační střediska,
  • průmysloví partneři,
  • veřejné instituce na úrovni EU a členských států nebo na regionální úrovni (např. ministerstva,
    agentury),
  • nevládní organizace, sdružení (např. pro spotřebitele),
  • Poskytovatelé vzdělávacích služeb.

Pilíř 3: Měření pokroku
Návrhy budou zahrnovat metodiku pro sledování vývoje trhu práce a pokroku při odstraňování nedostatků v oblasti dovedností v odvětví virtuálních světů. Ukazatele a referenční hodnoty budou v souladu s rámci EU pro měření.

Příjemci

Složení konsorcia

Konsorcium se musí skládat nejméně z 6 (příjemců; nejsou přidruženými subjekty) z nejméně čtyř různých způsobilých zemí. Důrazně se doporučuje, aby do konsorcia byly zahrnuty 3 vysokoškolské instituce ze 3 různých způsobilých zemí, nejméně 2 průmysloví partneři se sídlem ve 2 různých způsobilých zemích a nejméně 1 výzkumná organizace / centra excelence. Konsorcium se rovněž vyzývá, aby zapojilo malé a střední podniky a začínající podniky.

Podmínky financování

Financování a doba trvání

Rozpočet: 10 milionů eur z finančních prostředků Evropské komise

Míra financování: 50 %

Doba trvání projektu: 4 roky

Časový harmonogram

Datum zahájení dubna 2025
Lhůta pro předložení září 2025 (17:00 SEČ)
Hodnocení září až listopad 2025
Informace o výsledcích hodnocení listopad 2025
Podpis valné hromady února 2026