🇫🇷 Francie: přehled digitálních dovedností
Autor: Lidija Kralj, Platforma pro digitální dovednosti a pracovní místa Publikováno: 17. srpna 2023 17.08.2023
Pokud jde o lidský kapitál, Francie se ve vydání indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) v roce 2022 řadí na 12. místo pro rok 2022 umístila na 12. místě mezi 27 členskými státy EU s výsledkem 49,9 oproti průměru EU 45,7. Základní a vyšší úroveň digitálních schopností má 62 %, resp. 31 % obyvatel, což je nad průměrem EU. Míra zaměstnanosti odborníků v oblasti informačních a komunikačních technologií je na úrovni 4,5 %, což odpovídá průměru EU, přičemž podíl žen mezi IT specialisty se v roce 2021 mírně zvýšil na 21 %. Vytvářet digitální obsah umí 76 % francouzských občanů, což je nad průměrem EU, který činí 66 %. Mezi lety 2019 a 2020 se podíl podniků, které nabízejí školení v oblasti informačních a komunikačních technologií, snížilo o 6 procentních bodů, a to na 15 % všech podniků oproti průměru EU, který činí 20 %. Procento absolventů ICT od roku 2018 neustále roste a v roce 2020 dosáhlo 3,9 %.
France Stratégie zveřejnila v roce 2022 analytickou zprávu o mapování dovedností podle profesí se zvláštním zaměřením na digitální dovednosti, protože jsou zahrnuty jak mezi technické dovednosti (specifické pro profesní situace), tak mezi průřezové dovednosti pro všechny profese. Používání počítačů je nízké mezi dělníky a zaměstnanci s nízkou kvalifikací, ale vysoké mezi kvalifikovanými odborníky, manažery a techniky. U 56 % IT techniků a inženýrů jsou vyžadovány programátorské dovednosti, 99,9 % používá dovednosti v oblasti kancelářské automatizace a 100 % uvádí, že používá stolní nebo přenosný počítač. 82 % zaměstnanců ovládá administrativní dovednosti. Zaměstnaní Francouzi vykazují vyšší digitální dovednosti než průměrný Francouz. Několik málo digitálních profesí, konkrétně počítačoví technici a inženýři, vyžadují sofistikované počítačové dovednosti (programování), tyto dovednosti však nejsou stále široce rozšířeny mezi ostatními profesemi, což může odrážet střední míru přijímání digitálních technologií v ekonomice.
Francouzská koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa, která byla založena v září 2017, usiluje o pokrytí rostoucí poptávky po digitální gramotnosti ve Francii a o rozvoj digitálních dovedností, které se staly nezbytnými pro dobrý přístup na trh práce. Francouzská národní koalice, kterou vede a koordinuje MEDEF, vypracovává přehled stávajících kompetencí, aktivit a osvědčených postupů v oblasti digitálních dovedností, stejně jako plán konkrétních činností v celé zemi.
Francie zapojuje zúčastněné strany do činností v oblasti rozvoje dovedností v rámci dohod o zaměstnanosti a rozvoji dovedností (EDEC). Veřejný a soukromý sektor uzavřely řadu partnerských dohod (Engagement développement de l’emploi et des compétences – EDEC) na téma digitální transformace, které účastníkům dovolují přijmout závazek k proaktivním a předvídavým krokům. Jedním z příkladů z roku 2022 je partnerství Digital Foresight 2025 (EDEC Prospective Numérique 2025), které uzavřeli zástupci odvětví finančních služeb a poradenství s cílem analyzovat změny v těchto odvětvích, předpovědět potřebu digitálních dovedností a umožnit zaměstnancům se adaptovat na změny.
Mezi cíle, které EDEC sleduje, patří: Provádění výhledových studií umožňujících předvídat vývoj profesí a dovedností; realizaci operativních opatření umožňujících profesním organizacím přizpůsobit své nástroje GPEC, odborné vzdělávání a certifikace; zabezpečení kariéry zaměstnaných osob: zlepšení jejich zaměstnatelnosti, zjednodušení řízení jejich kariéry, zefektivnění jejich náboru, zabezpečení jejich mobility; posílení VSE-SME, identifikace potřeb rozvoje dovedností, vybavení a sdružování dovedností a konsolidace kvalitního sociálního dialogu o otázkách zaměstnanosti/odborné přípravy.
Přehled státních strategií a národních iniciativ
Státní strategie
Strategie digitálního vzdělávání 2023-2027 (Stratégie du numérique pour l’éducation 2023–2027) představená v lednu 2023 vychází z řady kroků, které mají zlepšit digitální dovednosti studentů a přispět k rychlejšímu používání digitálních pomůcek pro úspěšné studium. Strategie je založena na 4 osách a u každé z nich je uvedeno několik klíčových aktivit:
- Zodpovědný ekosystém ve službách sdílené veřejné politiky;
- Digitální vzdělávání, které rozvíjí občanství a digitální dovednosti;
- Vzdělávací komunita podporovaná promyšlenou, udržitelnou a inkluzivní digitální nabídkou;
- Nová pravidla pro ministerský informační systém ve službách jeho uživatelů.
Národní strategie umělé inteligence (La stratégie nationale pour l’intelligence artificielle) v první fázi usilovala o to, aby se Francie stala jedním ze světových lídrů v tomto vědeckém oboru a v klíčových technologiích zpracování informací. Původně byla dotována částkou téměř 1,5 miliardy eur na období 2018-2022 na podporu vzniku a rozvoje sítě mezioborových institutů umělé inteligence, podporu kateder excelence v oblasti umělé inteligence, financování doktorských programů a investice do výpočetních kapacit veřejných výzkumných institucí, pokrok ve výzkumu umělé inteligence. Druhá fáze byla odstartována v roce 2021 a má zvýšit počet vzdělaných talentů v tomto oboru a urychlit proměnu potenciálu výzkumu a vývoje v ekonomický úspěch. Během následujících pěti let se předpokládá, že na druhou fázi bude na umělou inteligenci vyčleněno celkem 2,22 miliardy eur, z toho 1,5 miliardy eur z veřejných zdrojů a 506 milionů eur ze soukromého spolufinancování. Druhá fáze má rozšířit technologie umělé inteligence ve všech oblastech hospodářství a zároveň podpořit vývoj a inovace v určitých prioritních oblastech, včetně vestavěné umělé inteligence, důvěryhodné umělé inteligence a umělé inteligence ve službách ekologické transformace.
Francie 2030 představuje 54 miliard eur investic do podniků, škol, univerzit a výzkumných organizací, což jim má pomoci uspět v jejich transformaci. Francie 2030 je definována dvěma průřezovými cíli, které zahrnují 50% výdajů na dekarbonizaci ekonomiky a 50% na nově vznikající subjekty, nositele inovací bez škodlivých dopadů na životní prostředí. Mezi cíle Francie 2030 patří lepší výroba, lepší život a lepší porozumění světu.
Národní iniciativy
Francouzský plán obnovy a odolnosti (RRP) vyčleňuje na přechod na digitální technologie 8,4 miliardy eur, tj. 21,3 % z celkové částky plánu. Francie bude investovat 1,8 miliardy eur do vývoje a rozvoje klíčových digitálních technologií, včetně kybernetické bezpečnosti, kvantové výpočetní techniky a cloud computingu. Nezbytnou investicí je také digitalizace základních a středních škol prostřednictvím digitálního vybavení (131 milionů eur) a pokračující digitalizace veřejných služeb. Do roku 2025 bude mít 100 % domácností přístup k vysokorychlostním sítím (100 % optických vláken do domácností) díky investici 240 milionů eur do vysokorychlostního širokopásmového připojení na celém území.
Projekt Digitální začleňování – digitální poradci je součástí francouzského plánu obnovy (RRP), jehož cílem je podpořit digitální dovednosti francouzských občanů, a to prostřednictvím interaktivní lidské pomoci, školení a zaměstnávání dalších 4 000 digitálních poradců pro širokou veřejnost. Digitální poradci působí v místních úřadech, nevládních organizacích nebo sociálních podnicích zabývajících se sociálním začleňováním (např. na radnicích, v knihovnách, domovech pro seniory, pečovatelských domech, centrech sociálních aktivit a místních sdruženích). Z programu je hrazeno jejich počáteční a průběžné vzdělávání, aby mohli nabízet kvalitní služby občanům.
Platforma PIX byla vytvořena v roce 2016 a usiluje o překonání digitální propasti a posílení digitálních dovedností co nejširšího publika prostřednictvím bezplatné a všeobecně přístupné online platformy. Platforma Pix je webová služba určená k hodnocení, kultivaci a certifikaci digitálních dovedností ve Francii, Belgii a Evropě. Po šesti letech existence pomáhá ročně více než 4,5 milionu studentů zdokonalit jejich digitální dovednosti prostřednictvím zajímavých a náročných testů, přičemž učitelé zároveň monitorují digitální gramotnost studentů. Modul PIX+ÉDU byl představen v roce 2022 jako certifikace pro učitele, kteří již mají běžnou praxi a chtějí prohloubit své odborné dovednosti související s pedagogickým používáním digitálních technologií ve třídě.
Možnosti financování
Možnosti financování rozšiřování a prohlubování kvalifikace s cílem podpořit digitální kompetence jednotlivců a organizací je možné formou půjček, grantů a finančních nástrojů. V období 2021-2026 je většina aktivit v oblasti digitální transformace financována prostřednictvím nástroje pro obnovu a odolnost, a také formou aktivit v rámci programů Horizont, Erasmus+, ESIF a grantových schémat EHP. Více informací naleznete na stránkách francouzského plánu pro oživení a odolnost nebo v článku věnovanému možnostem financování digi dovedností ve Francii.
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz