Aktuality Inovativní, konkurenceschopnější, účinnější a dostupnější: Microsoft ukazuje, jak vypadá digitalizované vysokoškolské vzdělávání
Inovativní, konkurenceschopnější, účinnější a dostupnější: Microsoft ukazuje, jak vypadá digitalizované vysokoškolské vzdělávání
Autor: Lenka KRIŠTOFIČOVÁ Publikováno: 11. února 2022 11.02.2022
Digitalizace vzdělávání, včetně nejvyššího, je horkým tématem nejen ve světě, ale i na Slovensku. To se předpokládá i ve strategických dokumentech, jako je plán na podporu oživení a nadcházející reforma univerzit. Univerzity se rovněž podílejí na novém projektu digitální univerzity, který byl zahájen ve spolupráci se společností Microsoft Slovakia a Českou republikou s více než 25 technologickými partnery. Nejde o vizi budoucnosti, ale o interaktivní platformu s realistickými scénáři, které univerzity mohou využít již dnes na cestě ke své digitalizaci – ať už v oblasti studia, výuky, vědy a výzkumu nebo administrativního řízení univerzit. Na Slovensku se projektu zúčastnila Žilina univerzita a Univerzita Comenius.
Původní článek byl zveřejněn na adrese https://news.microsoft.com/sk-sk/2021/11/15/inovativne-konkurencieschopne-efektivnejsie-a-dostupnejsie-microsoft-ukazuje-ako-vyzera-digitalizovane-vysoke-skolstvo/.
Projekt Digitální univerzity je jedinečný na Slovensku a v Česku a jeho cílem je poskytnout interpretační sáčku moderních řešení, která již na univerzitách existují. Microsoft tím zavazuje univerzity k velmi intenzivní vzájemné spolupráci v nadcházejících měsících, kde budou společně rozvíjet potenciál digitalizace různých procesů na univerzitách. Prostřednictvím digitální univerzity mohou univerzity sdílet zkušenosti se strategickým plánováním a hledat inspiraci ohledně toho, jak řešení fungují a jsou dostupná.
„Digitální univerzita se netýká vize budoucnosti. Jedná se o realizaci naší vize, jak by v éře digitální transformace mohl vypadat život na univerzitě. Zajistili jsme, aby všechna řešení již byla k dispozici a aby je univerzity mohly zavést a využívat. Jedná se o realizaci našich diskusí s univerzitami o tom, proč je důležité modernizovat procesy, jak je lze využít, jaká řešení by měla akademická obec přinést, aby pomohla splnit cíle každé univerzity nebo univerzity,“vysvětluje Marcela Havrilová, vedoucí oddělení vzdělávání na Microsoft Slovakia a v České republice.
Projekt, který je již založen na jednom z 65 technologických řešení slovenských a českých technologických společností, ukazuje celý životní cyklus studenta od jeho příjezdu na univerzitu až po absolventa. Zabývá se rovněž řízením interních procesů na univerzitě a učitelů a poskytuje nástroje pro hybridní komunikaci a řízení výukového procesu. Projekt rovněž podporuje výzkumné pracovníky a vědecké týmy, pro něž mají moderní komunikační platformy zásadní význam pro zlepšení kvality a zefektivnění jejich vědecké práce.
Digitalizace se netýká pouze výuky on-line
Příští univerzitní školáci obdrží veškeré informace o učení prostřednictvím virtuální prohlídky on-line dne otevřených dveří univerzity. Pokud také spravuje on-line vstupní testy, začne se orientovat ve společných interaktivních osnovách. Většina přednášek je rovněž k dispozici z protokolu, takže jejich studie plánují způsobem, který jim vyhovuje. Konzultace jsou objednávány online a online výměny se studijním oddělením.
Digitalizace vysokoškolského vzdělávání rovněž uvolní ruce učitelů. Vedoucí pracovníci škol mají k dispozici neustále aktualizované údaje o studentech, jejich počtu a výsledcích, délce studia nebo poměru ekonomické intenzity jejich studijního programu a mohou být okamžitě vizualizovány. Mají rovněž modul pro vyřizování cestovních příkazů nebo potvrzení o pracovní neschopnosti. Zjednodušením a automatizací procesů si ponechávají více prostoru pro výuku, výzkum a tvůrčí práci. Kromě toho mohou prostřednictvím nástrojů spolupráce na dálku a virtualizace životního prostředí spolupracovat s kolegy z celého světa v reálném čase a až donedávna mohou řešit složité problémy s těžko dosažitelnou výpočetní kapacitou cloudu.
Zaměření na proces přijímání řešení
Velká část projektu je věnována osobám odpovědným za řízení informačních technologií s cílem poskytnout jim přehled o funkčních a vysoce kvalitních řešeních a pomoci jim s procesem přijímání a uvádění nových řešení do praxe po vzoru obchodního světa.
„Digitální univerzita není pouze projektem Microsoft, ale k němu se připojilo několik desítek našich partnerských společností, které rovněž vyvíjejí řešení pro akademický sektor, a to právě na platformě společnosti Microsoft. Jsou to všichni klíčoví aktéři, kteří přinášejí moderní, inovativní a vyzkoušená řešení, která velmi dobře fungují v komerčním světě, a všechny tyto partnerské společnosti dokázaly poskytnout svá řešení komerčnímu světu k využití v akademickém světě, což často vyžaduje mírně odlišné prostředí,“ dodává Marcela Havrilová.
Dosud se projektu zúčastnily tři české a dvě slovenské univerzity: Pardubice University, Karlovská univerzita, Česká zemědělská univerzita, Žilinská univerzita a Univerzita Comenius.
Na Žiliněské univerzitě se již dávno vydali na cestě digitalizace. „Když jsem nastoupil do funkce rektora, stanovil jsem jako jeden z hlavních cílů digitalizaci všech procesů, jichž se univerzita týká, ať už jde o vzdělávání, vědu, manažerská rozhodnutí nebo obecně služby poskytované studentům a zaměstnancům. Procesy komunikace se studentem, poskytování informací a výuky jsou pro nás samozřejmě obzvláště důležité. Je k dispozici méně finančních prostředků a musíme hledat optimální řešení současných problémů, které chceme zavést,“ přibližuje Jozefa Jandačku, rektora Žilinské univerzity.
Na univerzitě v Comeniusu byly před pandemií rovněž zahájeny projekty digitalizace, což ukázalo, že určitá míra digitalizace je potřebná i pro vnitřní procesy. „Během pandemie jsme přešli k distanční formě výuky s novostí on-line zkoušek nebo přijímacích postupů. Abychom vedli univerzitu a informovali o naší práci zaměřené na veřejné orgány, budujeme datový sklad, který rovněž plánujeme využít v marketingu, aby přilákal studenty. Digitální univerzita je pro nás velkým množstvím nápadů. Ani jsme si před několika měsíci nedokázali představit mnoho zveřejněných řešení v oblasti digitalizace, zatímco seznam konkrétních potenciálních dodavatelů je k dispozici již dnes,“ říká Zuzana Kovačičová, místopředsedkyně Univerzity v Komenském svazu.
Projekt Digitální univerzity má celkem 15 ukázek osvědčených postupů z prostředí zapojených českých a slovenských univerzit, které pokrývají různé aspekty fungování univerzity a jsou již v praxi funkční.
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.