O příkladu
V roce 2018 zahájilo barcelonské superpočítačové centrum – Centro Nacional de Supercomputación (BSC) vzdělávací program „Somos Investigadoras“ (Jsme výzkumní pracovníci), jehož cílem je snížit rozdíly mezi ženami a muži v oborech STEM.
Tato iniciativa se zaměřuje na studenty základních škol, podporuje jejich zájem o přírodní vědy, technologie, inženýrství a matematiku a zároveň zpochybňuje genderové stereotypy v raném věku. Program poskytuje mladým studentům ženské vzory a seznamuje je s poutavými, praktickými aktivitami, které mají zažehnout jejich vášeň pro předměty STEM.
Prolomení stereotypů prostřednictvím inovací
Výzkum ukázal, že přesvědčení o tom, že přírodní vědy, technologie, inženýrství a matematika jsou vhodnější pro muže, se často tvoří během základní školy a upevňují se na střední škole, což dívky odrazuje od kariéry související s technologiemi. „Somos Investigadoras“ proti tomu bojuje pomocí inovativních metodik, včetně interaktivních setkání s pokročilými technologiemi, jako jsou superpočítače. Studenti nejen získají praktické dovednosti, jako je kritické myšlení a řešení problémů, ale také rozvíjejí pocit kreativity a důvěry ve své schopnosti a připravují je na rychle se digitalizující svět.
Proč je to dobrý postup?
Úspěch programu je zřejmý z jeho rozšíření z Barcelony do dalších španělských regionů. Iniciativa se původně zaměřovala na školy ve městě a okolních oblastech a od svého vzniku oslovila přibližně 34 000 studentů. V roce 2022 začala fungovat v několika autonomních komunitách, což usnadnila španělská superpočítačová síť (RES). Regionální centra, jako je SCAYLE v Kastilii a Leónu, University of Cantabria a University of Zaragoza přijaly program, který zajišťuje jeho další růst a širší dopad.
„Somos Investigadoras“ vyniká jako osvědčený postup, protože řeší hluboce zakořeněnou společenskou otázku komplexním a proaktivním přístupem. Tím, že se zaměřuje na studenty ve vnímavém věku, program účinně zpochybňuje stereotypy předtím, než se stanou zakořeněnými. Jeho inovativní využití ženských vzorů a pokročilých technologií zajišťuje studentům smysluplné zapojení do předmětů STEM, což podporuje zvědavost i důvěru. Škálovatelnost programu a měřitelný úspěch při oslovování tisíců studentů dále demonstrují jeho potenciál inspirovat systémové změny.
Model pro změnu
Projekt „Somos Investigadoras“ podporuje barcelonská městská rada, která uznává jeho soulad s politikami rovnosti žen a mužů a podporu vzdělávání v oblasti přírodních věd, technologií, inženýrství a matematiky. Toto partnerství spolu se spoluprací správy obnovitelných zdrojů energie a různých univerzit zajistilo udržitelnost programu. Podporou zájmu dívek i chlapců o obory STEM tato iniciativa pomáhá budovat spravedlivější a technologicky vyspělejší společnost a zároveň řešit globální výzvy zítřka.
Tento program ukazuje, jak cílené, inovativní úsilí může řídit kulturní změny a inspirovat novou generaci různorodých odborníků v oblasti STEM. Díky včasnému zásahu a silné institucionální podpoře slouží projekt „Somos Investigadoras“ jako model pro iniciativy usilující o odstranění genderových rozdílů ve vzdělávání a profesních oblastech.