Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Pedagogika Informační a komunikační technologie (IKT) dále nedefinované |
---|---|
Téma: | Umělá inteligence, Big Data, Robotika, Strojové učení |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti pro ICT odborníky Digitální dovednosti ve vzdělávání |
Úroveň digitálních dovedností: | Pokročilá, Odborník na digitální technologie |
Druh iniciativy: | Institucionální iniciativa EU |
Druh publikace: | Zpráva |
Geografický rozsah: | Evropská unie |
O publikaci
„Artificial Intelligence Masters’ Programs – an Analysis of Curricula Building Blocks“ je zpráva Společného výzkumného střediska Evropské komise (JRC) z roku 2021, která se snaží určit základní prvky magisterského programu v oblasti umělé inteligence analýzou různých programů, které jsou již v Evropě zavedeny. Zpráva analyzuje 45 postgraduálních programů souvisejících s tématem umělé inteligence z 13 univerzit v 11 členských státech EU (Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Irsko, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Španělsko a Švédsko v EU) a 2 dalších zemích (Švýcarsko a Spojené království). Jako úzce související a relevantní součást informatiky a informatiky byly při analýze rovněž zohledněny hlavní učební osnovy v oblasti datové vědy související s umělou inteligencí.
Zpráva určuje klíčová témata a kompetence z oborů souvisejících s umělou inteligencí a spojuje hlavní stavební kameny programu UI se znalostními oblastmi (základními, základními, obecnými a používanými). Tyto oblasti znalostí jsou poté rozpracovány na znalostní jednotky a témata, jimiž se analýza bude řídit. Mezi některá zjištění patří:
- Strojové učení je nejčastějším tématem magisterských programů souvisejících s umělou inteligencí. Značný počet analyzovaných hlavních programů se významně zaměřuje na témata strojového učení, přestože byly původně klasifikovány v jiné oblasti.
- Po strojovém učení se magisterské programy zaměřují na: počítačové vidění, interakce mezi člověkem a počítačem, reprezentace znalostí a uvažování; zpracování přirozeného jazyka; plánování, vyhledávání a optimalizace; robotika a inteligentní automatizace.
Dalším zjištěním, které zpráva zaznamenala a podrobně analyzovala, je nedostatečné sladění technických studií a kompetencí v oblasti informačních a komunikačních technologií, které jsou nezbytné pro studium umělé inteligence. Více v úplném znění níže uvedené zprávy.