Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Osobní dovednosti a rozvoj
Vzdělávání a výchova dále nedefinované
Pedagogika
Téma: Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti ve vzdělávání
Digitální dovednosti pro všechny
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední
Druh iniciativy: Mezinárodní iniciativa
Druh publikace: Zpráva, Studie
Geografický rozsah: Evropská unie

O publikaci

Rychlé technologické změny nemusí pomoci naléhavým sociálním potřebám a navzdory rostoucí konektivitě se mnozí cítí osamělě a bez hlasu. Jako řešení těchto rozmanitých výzev se často navrhuje lepší vzdělávání. Studie OECD, Trends Shaping Education 2022 zkoumá megatrendy ovlivňující budoucnost vzdělávání, od raného dětství až po celoživotní učení.

Zkoumání budoucnosti vzdělávání v kontextu významných hospodářských, politických, sociálních a technologických trendů je nezbytné k tomu, aby vzdělávání podporovalo jednotlivce, aby se rozvíjeli jako jednotlivci, občané a odborníci. Ve složitém a rychle se měnícím světě by to mohlo vyžadovat přehodnocení vztahu mezi formálním a informálním učením a přehodnocení vzdělávacího obsahu a výsledků. Ve stále digitalizovanějším světě by tyto provázané a vyvíjející se trendy mohly ovlivnit samotnou povahu znalostí a učení jako takového.

Zpráva zkoumá dopad onemocnění COVID-19 před tím, než se zaměří na trendy a jejich důsledky pro vzdělávání, a je rozdělena do pěti kapitol:

Kapitola 1Růst. Ukazuje, jak hospodářský růst vymanil miliony lidí z chudoby a zvýšil životní úroveň po celém světě. Navzdory rostoucímu blahobytu se však socioekonomické nerovnosti prohlubují a neudržitelné využívání zdrojů zatěžuje naše životní prostředí. 

Kapitola 2Život a práce. Poukazuje na neustálé snižování pracovní doby před sto lety a na nárůst pružné práce, jako je práce na částečný úvazek nebo práce na dálku. Digitální technologie nám stále více pomáhají řídit náš soukromý život, od sledování našich každodenních kroků až po organizování našich schůzek. Doma se rodinné struktury i nadále vyvíjejí s pomalými, ale stabilními kroky směrem k rovnosti žen a mužů. 

Kapitola 3 Znalosti a síla. Digitální technologie umožňují téměř nekonečné údaje a informace a poskytují nové, účinné prostředky pro rozhodování a řešení problémů. Objevily se však nové problémy, jako je řešení velkého množství, někdy falešných nebo zavádějících informací v rychle se měnícím kontextu, a jak nejlépe mobilizovat naši kolektivní inteligenci. 

Kapitola 4Identita a vlastnictví. V globálním a digitálním světě naše životy stále více určuje individualizace a možnost volby a tradiční svazující síly, jako je náboženství a národnost, v mnoha zemích upadají. Virtuální svět usnadňuje zkoumání identit zcela novými způsoby, dává jednotlivcům a skupinám větší hlas a umožňuje nové formy sounáležitosti. Společnosti jsou však stále roztříštěnější a mnoho forem znevýhodnění a diskriminace zůstává nezpochybňováno.

Kapitola 5, Naše měnící se povaha. Zdůrazňuje vzájemně propojené společenské a environmentální procesy, které utvářejí dobré životní podmínky lidí, od produkce potravin až po digitální komunikaci a osobní vztahy. Musíme nalézt nový vztah mezi inovacemi a pokrokem, tím, co je technologicky možné, a našimi společenskými potřebami a potřebami naší planety.