🇪🇸 Španělsko: přehled digitálních dovedností
Autor: Lidija Kralj, Platforma pro digitální dovednosti a pracovní místa Publikováno: 22. srpna 2023 22.08.2023
Španělsko se ve vydání indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) za rok 2022 v oblasti lidského kapitálu z 27 členských států EU s 51,3 skóre. umístilo na 10. místě v kategorii lidského kapitálu z 27 členských států EU se skóre 51,3. V letech 2017 až 2022 skóre Španělska v indexu DESI stabilně vzrostlo nad průměr EU.
Podle zprávy DESI je Španělsko v oblasti základních digitálních dovedností na poměrně dobré úrovni – 64 % lidí ve Španělsku ovládá alespoň základní digitální dovednosti, zatímco průměr EU je 54 %. 4,1 % zaměstnanců jsou odborníci na ICT, což představuje navzdory mírnému nárůstu stále nižší hodnotu, než je průměr EU (4,5 %). Ženy – specialistky na ICT tvoří 19 % z celkového počtu specialistů na ICT ve Španělsku, což svědčí o výrazném rozdílu mezi pohlavími. Také podíl absolventů studujících ICT ve Španělsku se snižuje, a to ze 4,2 % v roce 2021 na 4,0 % v roce 2022.
Ve zprávě Odemykání digitálního potenciálu Španělska , kterou vypracovala společnost PublicFirst, je popsán pokrok, kterého Španělsko dosáhlo při plnění cílů Digitální dekády EU, a možnosti dalšího rozvoje na základě partnerství mezi vládami, podniky a občany. Nedostatek digitálních dovedností stojí v cestě rozvoji digitálně nejvyspělejších společností. Digitální dovednosti považuje za důležité nebo nezbytné 81 % podniků – v případě digitálně zaměřených podniků se tento podíl zvyšuje na 95 %. 38 % digitálně zaměřených podniků uvedlo, že nedostatek digitálních dovedností zpomalil jejich rozvoj, 27 %, že zvýšil náklady, a 29 %, že zpomalil vývoj nových technologií.
Španělskou koalici pro digitální dovednosti a pracovní místa koordinuje od roku 2017 podnikatelské sdružení digitálního průmyslu AMETIC. Koalice sdružuje 200 zúčastněných stran (podniků, veřejné správy, školicích středisek a univerzit), které se aktivně zapojují do aktivit na podporu digitálních dovedností a odstraňování rozdílů mezi nabídkou a poptávkou po odbornících v oblasti informačních a komunikačních technologií ve Španělsku. Mnoho zúčastněných stran je rovněž členy centra digitálních dovedností, které bylo nedávno vytvořeno v rámci Národního plánu digitálních kompetencí a má pomáhat vládě při navrhování a monitorování strategií v oblasti digitálních dovedností.
Přehled státních strategií a národních iniciativ
Státní strategie
V červenci 2020 španělská vláda představila program Digitální Španělsko 2025, který byl později upraven na plán Digitální Španělsko 2026. Tento program byl koncipován jako jeden z pilířů Plánu obnovy, transformace a odolnosti Španělska po pandemické krizi a zároveň jako prostředek modernizace a prosperity ve střednědobém horizontu, který pracuje s trojím rozměrem: (i) infrastruktura a technologie, (ii) ekonomika a (iii) lidé. Pro usměrnění procesu digitalizace bylo přijato osm konkrétních digitálních plánů: (i) Plán digitálních infrastruktur a konektivity pro společnost, hospodářství a území, (ii) Strategie na podporu technologie 5G, (iii) ENIA, Národní strategie umělé inteligence, (iv) Národní plán digitálních dovedností, (v) Plán digitalizace malých a středních podniků, (vi) Plán digitalizace veřejné správy, (vii) Španělské audiovizuální centrum Evropy, (viii) Národní plán kybernetické bezpečnosti.
Španělsko přijalo v lednu 2021 Národní plán digitálních kompetencí, který slouží jako podpora pro získávání digitálních dovedností obyvatel Španělska, zejména pracovníků a odborníků v oblasti informačních a komunikačních technologií. Národní plán digitálních kompetencí stanovuje několik kroků na základě sedmi akčních linií: 1) školení v oblasti digitálních dovedností se zvláštním důrazem na skupiny obyvatelstva ohrožené digitálním vyloučením; 2) překonání digitální propasti mezi muži a ženami; 3) digitalizace vzdělávacího systému a rozvoj digitálních dovedností pro vzdělávání; 4) vzdělávání v oblasti digitálních dovedností v průběhu celého profesního života 5) školení v oblasti digitálních dovedností pro pracovníky veřejného sektoru; 6) školení v oblasti digitálních dovedností pro malé a střední podniky; a 7) větší nabídka odborníků v oblasti ICT ( skrze odborné a vysokoškolské vzdělávání).
Národní iniciativy
Několik opatření navržených ve španělském plánu obnovy a odolnosti je určeno k získávání digitálních dovedností, zejména zaměstnanců malých a středních podniků. Očekává se, že tato opatření spolu s dalšími aktivitami na poli technologií, jako je kybernetická bezpečnost nebo umělá inteligence, přispějí ke snížení rozdílů na trhu práce v oblasti ICT specialistů a také ke snížení rozdílů mezi muži a ženami v oblasti ICT. Španělský plán obnovy a odolnosti podpoří digitalizaci investicemi do digitalizace veřejné správy, digitálních dovedností a digitálního začleňování, kybernetické bezpečnosti a konektivity. Plán zahrnuje významné reformy v této oblasti, včetně agendy Digitální Španělsko 2026, digitální konektivity, podpory kybernetické bezpečnosti a zavádění 5G, strategie umělé inteligence, národního plánu digitálních dovedností a zákona o telekomunikacích, který má modernizovat regulační rámec vytvořením nových regulačních a kontrolních orgánů.
Plán digitalizace a digitálních kompetencí ve vzdělávání (Plan de Digitalización y Competencias Digitales del Sistema Educativo) má zajistit rovný přístup k digitálním příležitostem a umožní přístup k digitálnímu vzdělávání díky přenosným zařízením pro nejméně 300 000 studentů ze znevýhodněných skupin ve veřejných nebo státem dotovaných školách. Program rovněž umožní instalaci, aktualizaci a údržbu interaktivních digitálních systémů ve veřejných a státem dotovaných školách, které umožní distanční a kombinovanou výuku. Součástí této aktivity je také příprava nebo revize digitální strategie ve školských střediscích a digitální vzdělávání učitelů. Odborné vzdělávání a příprava získají navíc potřebnou pomoc formou digitálního akreditačního systému pro odborné dovednosti dosažené odbornou praxí.
Projekt Educa en Digital je součástí programu Digitální Španělsko 2026. Začala ve školním roce 2020/2021 a zaměřuje se na překonání stávajících rozdílů v přístupu škol k technologiím pomocí vyšší úrovně digitálních pomůcek a vzdělávání učitelů v oblasti digitálních technologií. Iniciativa Educa en Digital zahrnuje řadu kroků podporujících digitální transformaci vzdělávacího systému poskytnutím pomůcek, digitálních vzdělávacích materiálů, přizpůsobením digitálních dovedností učitelů a kroky, které se týkají využití umělé inteligence a personalizace ve vzdělávání.
Barcelona Digital Talent představuje širokou škálu bezplatných služeb, které pomáhají zvyšovat povědomí, vést, školit a propojovat začínající digitální talenty s podniky, a prosazuje ekosystémové aktivity mezi podniky, školicími středisky a institucemi umožňující debatu a rozšiřování znalostí o rozdílech v digitálních dovednostech pořádáním komunitních akcí, zveřejňováním zpráv o digitálních dovednostech v různých oblastech a pořádáním mistrovských kurzů pro podniky v různých oblastech společného zájmu.
IT akademie se snaží o podporu digitálních schopností občanů, a tím o digitální rozvoj a konkurenceschopnost podniků. Je pořádána jako kampus pro juniorské webové programátory, který propaguje rekvalifikaci v digitálním sektoru těch profesních profilů, které pochází z hospodářských odvětví, a přináší vysokou hodnotu IT průmyslu, který potřebuje digitální talenty pro svůj růst a konkurenceschopnost. Školení IT Academy je bezplatné a inkluzivní.
Národní institut kybernetické bezpečnosti (INCIBE) pořádá akci La Academia Hacker zaměřenou na vzdělávání a technické dovednosti v oblasti kybernetické bezpečnosti. Pořádá různá školení a soutěže o kybernetickém dohledu, forenzní analýze, analýze malwaru, bezpečnosti sítí atd. V březnu 2022 INCIBE představila projekt Análisis y Diagnóstico del Talento en Ciberseguridad en España (Diagnostika talentů v oblasti kybernetické bezpečnosti) ke sladění kroků s požadavky trhu na odborníky v oblasti ICT.
Možnosti financování
Možnosti financování rozšiřování a prohlubování kvalifikace s cílem podpořit digitální kompetence jednotlivců a organizací je možné formou půjček, grantů a finančních nástrojů. V období 2021-2026 je většina aktivit v oblasti digitální transformace financována prostřednictvím nástroje pro obnovu a odolnost, a také formou aktivit v rámci programů Horizont, Erasmus+, ESIF a grantových schémat EHP. Více informací naleznete na stránkách španělské národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa a v článku věnovanému možnostem financování digi dovedností ve Španělsku.
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz