Spolupráce, inovace a dovednosti: Budování digitální pracovní síly v Evropě do roku 2030

Autor: Digital Skills and Jobs Platform Publikováno: 27. dubna 2025 27.04.2025

Lucemburk 17.–18. března 2025 – Platforma pro digitální dovednosti a pracovní místa se zapojila do akce pořádané v rámci projektu LEADSx2030 a programu DIGITAL. Významná dvoudenní akce v Lucemburku zaměřená na utváření budoucnosti pokročilých digitálních dovedností (ADS) v celé Evropě. Na tomto setkání se potkali vedoucí představitelé, tvůrci politik a zúčastněné strany z různých projektů financovaných z programu Digitální Evropa, aby diskutovali o budoucnosti digitálních dovedností a o tom, jak posílit konkurenceschopnost a odolnost Evropy prostřednictvím vzdělávání a odborné přípravy v klíčových digitálních oblastech. 

Akce zahrnovala podrobné diskuse o cílech digitální dekády, jejichž cílem je zaměstnat v Evropě do roku 2030 20 milionů odborníků na informační technologie. Ústředním bodem dialogu byly akademie digitálních dovedností, které byly zahájeny v oblastech, jako je kvantová, umělá inteligence, virtuální světy a polovodiče, jejichž cílem je vybavit evropskou pracovní sílu dovednostmi nezbytnými pro splnění požadavků digitální budoucnosti. Yvo Volman (ředitel, GŘ CNECT G, Data), Rehana Schwinninger-Ladak (vedoucí oddělení, GŘ CNECT G.2) a Anne Bajart (zástupkyně vedoucího oddělení, GŘ CNECT G.2) udávají tón tím, že zdůrazňují význam koordinovaného přístupu k odborné přípravě v oblasti digitálních dovedností a zajišťují, aby byli pracovníci připraveni na skutečné požadavky.

 „Pro společnost DIGITAL jsme stanovili 20 milionů specialistů v oblasti IKT v Evropě do roku 2030. A jsme daleko od toho, že s Union of skills činíme krok směrem ke koordinovanému přístupu, což znamená lepší sladění mezi odbornou přípravou a horní částí, a také zajištění toho, aby pracovníci a výdělky byli připraveni na požadavky reálného světa. Máme vizi a pevnou strategii a máme nástroje k tomu, abychom ji uskutečnili.“ – Yvo Volman, ředitel, GŘ CNECT G, Data.

Současný stav a budoucí směry 

Prezentace vedená Asjou Satlerovou (programová manažerka, GŘ CNECT G.2), Nadjou Kernchenovou (politička, GŘ CNECT G.2) a Óscarem Rodríguezem (projektový poradce, HaDEA B.2) poskytla komplexní přehled současného stavu digitálních dovedností v Evropě a nastínila budoucí směry se zaměřením na úlohu platformy pro digitální dovednosti a pracovní místa při řešení rostoucí potřeby pokročilých digitálních dovedností.

 „Je velmi důležité zahájit konverzaci a poté přemýšlet o tom, jak se můžeme všichni zapojit, jak se nyní můžete zapojit do nezbytných zúčastněných stran z řad veřejnosti a podporovat programy a školení, které byly vypracovány. Jak můžeme zajistit, aby nejúspěšnější programy mohly být replikovány v různých členských státech, nebo dokonce na různých univerzitách?“ – Nadja Kernchen, referentka, GŘ CNECT G.2 

Hlavní prezentace o Skills Academy v oblasti kybernetické bezpečnosti, kterou přednesli Andrei Popescu (politický referent, GŘ CNECT H.1, Technologie kybernetické bezpečnosti a budování kapacit) a Ioannis Panolias (hlavní politický referent, Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost, Řecko), zdůraznila naléhavou potřebu rozvíjet kompetence v oblasti kybernetické bezpečnosti s cílem zajistit digitální budoucnost Evropy.

Udržitelnost, akreditace a začleňování žen a mužů do rozvoje digitálních dovedností

Po celou dobu zasedání se opakovalo téma spolupráce – žádný projekt nemůže uspět sám. Úspěch iniciativ v oblasti digitálních dovedností závisí na spolupráci mezi průmyslem, akademickou obcí, orgány EU a regionálními orgány. Jako zásadní faktory úspěchu akademií digitálních dovedností byla rovněž zdůrazněna agilita ve správě a navrhování kurzů zaměřených na uživatele. Kromě toho bylo přilákání mezinárodních talentů a řešení genderových rozdílů v digitálních dovednostech považováno za zásadní pro vytvoření rozmanité pracovní síly připravené na budoucnost. Akce rovněž zdůraznila udržitelnost a akreditaci jako základní pilíře dlouhodobého úspěchu iniciativ v oblasti digitálních dovedností. Akademie digitálních dovedností musí být koncipovány s ohledem na udržitelnost, aby se zajistilo, že jejich dopad přetrvá i po počátečních fázích financování. Akce dále poukázala na potřebu důvěryhodného sdílení údajů, které umožní informované rozhodování a inovace v digitálním vzdělávání.

@ LEADSx2030