O strategii

Program Digitální strategie 2025 popisuje priority německé vlády, konkrétně rozvoj digitálních schopností a podporu využívání nových nástrojů s cílem posílit procesy digitalizace v Německu. Strategie je založena na deseti pilířích důležitých pro digitalizaci, včetně pilíře, který se zaměřuje na zavádění digitálního vzdělávání a po celou dobu života. 

Hlavní cíle pilíře digitálního vzdělávání jsou tyto:

  • V roce 2025 bude mít každý školní žák základní znalosti v oblasti informačních věd, fungování algoritmů a programování. Aby toho bylo možné dosáhnout, musí být vyžadovány vhodné kurzy v plánech výuky na základních a středních školách a v oblasti vzdělávání učitelů a další odborné přípravy.
  • Do roku 2025 bude Německo jedním z lídrů v digitální infrastruktuře v odvětví vzdělávání.
  • Do roku 2025 by pracoviště mělo být prvním místem pro získání nejnovějších znalostí v oblasti informačních technologií (IT).
  • Do roku 2025 by všechny vzdělávací instituce financované z veřejných zdrojů měly zpřístupnit základní výukové materiály online. Abychom těchto cílů dosáhli, musíme v roce 2025 prosazovat vzdělávání v digitálním světě a pro něj na všech úrovních – počínaje školou, včetně duálního systému odborné přípravy, až po vysokoškolské a profesní další vzdělávání.

Digitální strategie Německa do roku 2025 byla přijata v roce 2016 na desetileté období. Cílem opatření strategie je nejen umožnit německému hospodářství reagovat na nové výzvy, ale také zajistit své vedoucí postavení v oblasti kvality i technologií v nadcházejících letech, a to spojením tradičních konkurenčních výhod s nejnovějšími technologiemi, moderními metodami a specifickými podpůrnými programy.

Strategii koordinuje spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky s aktivním zapojením dalších organizací veřejného sektoru, jakož i podniků, akademického sektoru, vědecké obce a sociálních partnerů.

Rozpočet

Iniciativy strategie jsou financovány z německého spolkového rozpočtu, z fondů EU a ze soukromých iniciativ a partnerství.

Aktuální stav strategie

 

Strategie byla přijata v roce 2016 a všechny zúčastněné strany ji neustále vyvíjejí a aktualizují.

V červnu 2021 zveřejnilo německé spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky obecný status pro každý krok provádění (čeká se na plánování, probíhající, dokončený), aby všichni pochopili pokrok projektů a dosažení cílů strategie. 89 % úsilí v oblasti digitálních dovedností plánovaných ve strategii je již dokončeno nebo probíhá. Pouze 2 % čeká na vyřízení a 9 % je již ve fázi plánování.

Německá spolková vláda chce, aby všichni mohli využívat příležitostí, které digitalizace nabízí. V oblasti digitálního vzdělávání existuje celkem 20 projektů a 83 prováděcích kroků.

Federální vláda a vláda jednotlivých států společně posilují digitální dovednosti na přibližně 43,000 školách v Německu. Federální vláda umožňuje všem školám rychlé internetové připojení a účinnou infrastrukturu pro digitální učení. Spolkové státy zajišťují, aby učitelé byli dobře kvalifikovaní. Všechny školy by měly mít možnost zavést digitální vzdělávání.

Strategie rovněž zahrnuje iniciativy na podporu univerzit, podniků a institucí vzdělávání dospělých při poskytování digitální odborné přípravy. Například podporou spolupráce mezi poskytovateli odborné přípravy, zajištěním dostupnosti nejnovějších technologií a podporou profesního rozvoje pedagogů na různých úrovních.

Úplné zněníprůběžné zprávy oprovádění (2021) je k dispozici v němčině. Shrnutí v němčině je k dispozici zde.