Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Vzdělávání a výchova dále nedefinované Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující informační a komunikační technologie (IKT) |
---|---|
Téma: | Blockchain |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti ve vzdělávání Digitální dovednosti pro všechny |
Úroveň digitálních dovedností: | Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie |
Druh iniciativy: | Mezinárodní iniciativa |
Druh publikace: | Obecné pokyny, Studie |
Geografický rozsah: | Evropská unie Mimo EU |
O publikaci
Příchod COVID-19 poskytl dostatek důkazů o potřebě budovat odolnost institucí, systémů a procesů v odvětví vzdělávání. Nárůst přírodních katastrof měl dopad i na vzdělávání, neboť datové systémy v oblastech postižených katastrofou byly poškozeny, v některých případech nevratně. V situaci, kdy se zvyšuje riziko katastrof způsobených klimatickými změnami, budou muset země považovat začlenění odolnosti dat do vzdělávání za základní aspekt plánování v případě katastrof. Technologie blockchain může být v tomto ohledu klíčovým přínosem.
Blockchain je sdílená, decentralizovaná a bezpečná technologie účetní knihy pro zaznamenávání a ukládání digitálních transakcí téměř veškerých digitálních aktiv, včetně digitálních identit, lékařských a vzdělávacích záznamů, rodných a oddacích listů, dokladů o dovednostech a digitálních smluv. Podpora iniciativ s blockchainem ukazuje, že je již možné zavést tuto technologii tak, aby zahrnovalo vydávání certifikátů a certifikaci ve formálním i neformálním učení. Nejméně 56 % ročně představuje očekávaný růst trhu s blockchainem během období prognózy.
Blockchain je infrastruktura pro ověřování identity, která je jednou z nejdůležitějších funkcí této nově vznikající technologie ve vzdělávání. Pokud může systém ověřování digitální identity přetrvávat bez ohledu na povahu a rozsah externích změn, je ověřování vlastnictví digitálních aktiv snazší. Certifikáty o dosaženém vzdělání jsou stále častěji vydávány v digitální oblasti, jako jsou mikrocertifikáty. Lze je propojit s hlavním systémem ověřování totožnosti, konkrétně blockchainem, a snadněji ověřovat autentizaci napříč institucionálními a vnitrostátními hranicemi. Tento přístup může být užitečný i při podpoře nadnárodního pohybu kvalifikací.
Tato publikace ukazuje a posuzuje vznikající postupy používání blockchainových technologií ve vzdělávání. Publikace, která se zaměřuje především na tvůrce politik, je rozdělena do čtyř částí:
- Část 1 se zabývá souborem základních znalostí o technologiích blockchain, které jsou prezentovány jako otázky a odpovědi.
- Část 2 se zaměřuje na otázky související s nově vznikajícími postupy spojenými s používáním blockchainu v kontextu vzdělávání a zdůrazňuje využívání blockchainu pro digitální certifikáty, certifikáty, správu intelektuálních údajů, inteligentní smlouvy a platby založené na výkonnosti.
- Část 3 se zabývá použitelností technologie v souboru případových scénářů použití, včetně notarizace práv duševního vlastnictví a financování vzdělávání.
- Část 4 opakuje humanistické zásady, které mají řídit používání blockchainu ve vzdělávání s cílem chránit lidská práva, začlenění, rovnost, rovnost žen a mužů a udržitelnost životního prostředí a ekosystémů. Tato publikace rovněž osvětluje dopady technologií blockchain na rovnost žen a mužů a zároveň upozorňuje na negativní dopad používání blockchainu, zejména na životní prostředí a ekosystémy.