Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Vzdělávání a výchova dále nedefinované Užití počítačů Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující informační a komunikační technologie (IKT) |
---|---|
Téma: | Umělá inteligence, Internet věcí, Virtuální realita, 5G, Wi-fi, Digitální dovednosti |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti ve vzdělávání Digitální dovednosti pro všechny |
Úroveň digitálních dovedností: | Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie |
Druh iniciativy: | Mezinárodní iniciativa |
Druh publikace: | Obecné pokyny, Studie |
Geografický rozsah: | Evropská unie Mimo EU |
O publikaci
Země po celém světě využívají informačních a komunikačních technologií (IKT) k pokroku ve vzdělávání již desítky let. Tyto iniciativy jsou vedeny veřejnými institucemi a zahrnují komerční technologické společnosti. Vedly k paradoxům, jako je prohlubující se digitální nerovnost a nerovný přístup k vysoce kvalitním příležitostem digitálního učení. Krize COVID-19 tento trend dále zhoršila: nejméně jeden student ze tří na celém světě neměl během vrcholu krize COVID-19 v roce 2020 přístup k distančnímu vzdělávání.
V této souvislosti vydala UNESCO a Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu knihu nazvanou „Pokyny pro informační a komunikační technologie ve vzdělávacích politikách a hlavních plánech“. Cílem publikace je poskytnout tvůrcům politik vodítko k zajištění toho, aby při zavádění technologií byla lidská práva hájena; jádrem řešení by mělo být začleňování, rovnost a rovnost žen a mužů; a inovace by měly být považovány za společné blaho.
Na základě těchto zásad představuje publikace pohled zaměřený na člověka a na potenciál technologií sahajících od technologií nízké šířky pásma až po nově vznikající technologie, včetně umělé inteligence a Web 3.0 nebo „metaverse“. Zasazuje se o to, aby vnitrostátní politiky chránily digitální pohodu učitelů a studentů, snížily a neutralizovaly digitální emisní stopu a zabránily „techno-solutionism“.
Tato publikace navrhuje rámce pro plánování politik a iterativní plán pro posouzení digitální připravenosti místních vzdělávacích systémů, posouzení potřeb účastníků vzdělávání a učitelů a plánování dobře financovaných vnitrostátních informačních a komunikačních technologií ve vzdělávacích programech. Následuje hluboký ponoření do příkladů vnitrostátních hlavních plánů týkajících se využívání IKT v různých typech vzdělávání.