Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Vzdělávání a výchova dále nedefinované
Užití počítačů
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující informační a komunikační technologie (IKT)
Téma: Umělá inteligence, Internet věcí, Virtuální realita, 5G, Wi-fi, Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti ve vzdělávání
Digitální dovednosti pro všechny
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie
Druh iniciativy: Mezinárodní iniciativa
Druh publikace: Obecné pokyny, Studie
Geografický rozsah: Evropská unie
Mimo EU

O publikaci

Země po celém světě využívají informačních a komunikačních technologií (IKT) k pokroku ve vzdělávání již desítky let. Tyto iniciativy jsou vedeny veřejnými institucemi a zahrnují komerční technologické společnosti a vedly k paradoxům, jako je prohlubující se digitální nerovnost a nerovný přístup k vysoce kvalitním příležitostem digitálního učení. Krize COVID-19 tento trend dále zhoršila: nejméně jeden student ze tří na celém světě neměl během vrcholu krize COVID-19 v roce 2020 přístup k distančnímu vzdělávání.

V této souvislosti vydala UNESCO a Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu knihu nazvanou „Pokyny pro informační a komunikační technologie ve vzdělávacích politikách a hlavních plánech“. Cílem publikace je poskytnout tvůrcům politik vodítko k zajištění toho, aby při zavádění technologií byla lidská práva hájena; jádrem řešení by mělo být začleňování, rovnost a rovnost žen a mužů; a inovace by měly být považovány za společné blaho.

Na základě těchto zásad představuje publikace pohled zaměřený na člověka na potenciál technologií sahajících od technologií nízké šířky pásma až po nově vznikající technologie, včetně umělé inteligence a Web 3.0 nebo „metaverse“. Zasazuje se o to, aby vnitrostátní politiky chránily digitální pohodu učitelů a studentů, snížily a neutralizovaly digitální emisní stopu a zabránily„technosolvismu“.

Tato publikace navrhuje rámce pro plánování politik a iterativní plán pro posouzení digitální připravenosti místních vzdělávacích systémů, posouzení potřeb účastníků vzdělávání a učitelů a plánování dobře financovaných vnitrostátních informačních a komunikačních technologií ve vzdělávacích programech. Následuje hluboký ponoření do příkladů vnitrostátních hlavních plánů týkajících se využívání IKT v různých typech vzdělávání.

Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz