Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Všeobecné programy a kvalifikace dále nedefinované |
---|---|
Téma: | Umělá inteligence |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti pro pracovní sílu Digitální dovednosti pro ICT odborníky Digitální dovednosti ve vzdělávání Digitální dovednosti pro všechny |
Úroveň digitálních dovedností: | Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie |
Druh iniciativy: | Národní iniciativa |
Druh publikace: | Obecné pokyny |
Geografický rozsah: | Německo |
O publikaci
Německo začalo v roce 2018 plánovat, jak plně využít potenciál umělé inteligence, a to velmi pečlivě navrženou strategií na podporu růstu a konkurenceschopnosti a zároveň zajistit odpovědný a důvěryhodný rozvoj umělé inteligence. To bylo popsáno ve vnitrostátní strategii pro umělou inteligenci, která je rozsáhlým projektem, do něhož jsou zapojena tři ministerstva: spolkové ministerstvo práce a sociálních věcí, spolkové ministerstvo školství a výzkumu a spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky. Všechny tři orgány zavedly konzultační proces s různým souborem zúčastněných stran a v prosinci 2020 aktualizovaly vnitrostátní strategii pro umělou inteligenci, která se zaměřuje na tři hlavní cíle, aby zůstaly relevantní a držely krok s vývojem umělé inteligence:
- Zajistit budoucí konkurenceschopnost Německa a zároveň učinit z Německa a Evropy přední místa pro vývoj a používání technologií umělé inteligence;
- Zajistit, aby využívání a vývoj umělé inteligence byly odpovědné a zaměřené na společné blaho;
- Začlenit umělou inteligenci z etického, právního, kulturního a institucionálního hlediska prostřednictvím širokého společenského dialogu a aktivního politického úsilí.
Od roku 2021 bylo na provádění strategie v oblasti umělé inteligence přiděleno pět miliard EUR, včetně dvou miliard EUR určených na hospodářské stimuly a balíčku „budoucích technologií“, který reaguje na pandemii. Rozsah přidělených zdrojů zdůrazňuje význam, který Německo přikládá umělé inteligenci, ale jedním z velmi zajímavých a inovativních aspektů je přístup zaměřený na člověka, jehož výslovným cílem je vybudovat nezbytnou důvěru mezi občany a vybavit je odbornou přípravou a dovednostmi, aby mohli sebevědomě a pohodlně komunikovat s umělou inteligencí v profesním kontextu a v občanské společnosti. Jedná se o součást širšího programování digitálních dovedností, jehož hlavní složkou je gramotnost v oblasti umělé inteligence.
Zavádění a spoluvytváření aplikací umělé inteligence na pracovišti
Strategie se výrazně zaměřuje na posílení digitálních technologií na pracovišti poté, co ze studie, kterou provedlo spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky a Centrum pro evropský hospodářský výzkum Leibniz, vyplynulo, že v roce 2019 používalo technologie umělé inteligence pouze 5,8 % společností. Studie to připisuje nedostatku odborných znalostí v oblasti umělé inteligence v malých a středních podnicích a byla zahájena řada projektů:
- Centra pro zítřka podporují malé a střední podniky při zavádění digitálních technologií a systémů založených na umělé inteligenci. Centra používají participativní a spolutvůrčí metodu, aby podniky mohly navrhovat procesy se svými zaměstnanci.
- Experimentální a vzdělávací prostory: ty se nacházejí v podnicích a správních orgánech s cílem umožnit organizacím a jejich zaměstnancům vyvíjet a testovat řešení pro zavádění a zavádění procesů umělé inteligence na pracovišti zaměřených na člověka. Tyto prostory pomáhají při zavádění a přenosu technologií umělé inteligence, působí také jako informační platformy a podporují malé a střední podniky při řešení výzev digitální transformace. Výzkumní pracovníci monitorují procesy, výzvy a příležitosti k rozvoji vědecké metody, kterou lze použít pro jiné podniky.
- UI Coaches: S cílem seznámit malé a střední podniky s novými technologiemi, jako je umělá inteligence, a co nejjednodušší vstup těchto technologií do malých a středních podniků spolupracuje přímo s malými a středními podniky (více než 3400 v květnu 2020) s cílem zvýšit povědomí o technologickém a ekonomickém potenciálu umělé inteligence. Odpovědi byly přehnané.
Umělá inteligence, rozmanitost a aplikace pro občanskou společnost
Do strategie pro umělou inteligenci je zapojeno více aspektů a odvětví společnosti: projekt KIDD (AI ve službách rozmanitosti) vychází z předpokladu, že algoritmy mohou ve skutečnosti diskriminovat. Digitální systémy by měly v rané fázi procesu navrhování zohledňovat různé pohledy a zapojit lidi z různých prostředí. Zúčastněné společnosti testují spolutvůrce s cílem zavést digitální systém, a zapojit tak různorodý soubor zaměstnanců a odborníků. Konečným cílem je vytvořit standardizovaný „proces KIDD“, který zabrání diskriminaci a umožní spravedlivé, transparentní a srozumitelné uplatňování digitálních systémů v podnicích zaměřené na člověka.
Umělá inteligence jako síla pro společné blaho: iniciativa zaměřená na podporu občanské společnosti při rozvoji dovedností a kompetencí v oblasti umělé inteligence za účelem využití potenciálu umělé inteligence se nazývá platforma pro občanské inovace (CIP). Zde mohou zúčastněné strany z různých prostředí společně předkládat své návrhy na vývoj společně orientované aplikace umělé inteligence založené na společném zájmu prostřednictvím on-line platformy. Účastníci mohou pocházet z různých subjektů, jako jsou sociální organizace, obce, začínající podniky, nevládní organizace, ale také jednotliví občané. Doposud se těmto zúčastněným stranám v procesu financování přihlíželo jen málo. Jeho zahrnutím rozšiřuje program pro konkurenceschopnost a inovace soubor příjemců a zajišťuje inovativní přístup k rozvoji umělé inteligence zaměřené na člověka. Jedním z pozitivních výsledků této iniciativy je, že zapojení občanské společnosti může podpořit široké přijetí a důvěru v technologie mezi obyvatelstvem.
Jaké jsou další kroky pro německou strategii v oblasti umělé inteligence? Nyní bude cílem institucionalizovat procesy hodnocení a stanovit osvědčené postupy.