5 klíčových faktorů pro úspěšné budování digitálních dovedností
Ve Španělsku přetrvává situace s nedostatkem technologických znalostí – téměř polovina španělských podniků má potíže s náborem nových talentů v oblasti digitálních technologií. Nejobtížněji se hledají technologické profese spojené s analýzou dat, cloud computingem a vývojem aplikací. Stále je co zlepšovat, protože 49 % španělských společností nenabízí žádné programy rekvalifikace pro své zaměstnance.
Podle Indexu digitální ekonomiky a společnosti z roku 2022 (DESI) 46 % lidí v Evropě stále neovládá základní digitální dovednosti. Pokud jde o lidský kapitál, Španělsko je na 10. místě mezi 27 zeměmi EU, tedy mírně nad průměrem EU (45,7 %). Míra lidí, kteří mají alespoň základní digitální dovednosti, je ve Španělsku nad průměrem EU (64 % oproti 54 %) a v posledních letech se výrazně zvýšila. Navzdory tomuto pokroku je nedostatek odborníků v oblasti informačních a komunikačních technologií stále problémem (zejména pro malé a střední podniky) a ženy jsou zastoupeny nedostatečně – tvoří méně než 20 % všech odborníků v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Digitální transformace umožňuje vznik nových obchodních modelů, produktů a služeb a poskytuje Španělsku příležitost stát se Španělskem 4.0, které patří k lídrům digitální transformace v Evropě i ve světě.
Vzdělávání a odborná příprava jako klíč k digitální transformaci
K dosažení digitální transformace jsou nezbytné zdroje a infrastruktura, hlavním faktorem jsou zaměstnanci. Pro AMETIC, hlas digitálního průmyslu ve Španělsku, je důležité podporovat digitální dovednosti a také kvalitní zaměstnanost. AMETIC je již více než 5 let španělským národním koordinátorem koalice Digital Skills & Jobs ve Španělsku a je zodpovědný za naplňování projektu ESSA (European Software Skills Alliance).
V Evropě v současné době existuje nedostatek digitálních dovedností, který brání digitální transformaci: digitální dovednosti jsou nyní potřebné pro stále více profesí. Aby bylo možné tento rozdíl odstranit, je třeba, aby vzdělávání a odborná příprava blíže odrážely současnou realitu na trhu práce. Klíčem k posílení vzdělávání v oblasti digitálních dovedností je rovněž zapojení všech zúčastněných stran (podniků, odvětví odborné přípravy, univerzit a veřejného sektoru).
5 tipů od AMETICu: Konkrétní příklady, jak překonat rozdíly v digitálních dovednostech
Jako první krok je třeba věnovat pozornost vzdělání současné i nové generace. Celoživotní vzdělávání ve školách spolu se školeními, která pořádají firmy, může pomoci pracovníkům rychleji se přizpůsobit měnícímu se digitálnímu prostředí.
Digitální dovednosti by měly naplnit potřeby trhu a stát se součástí formálního vzdělávání a odborné přípravy. K tomu může přispět katalog vysokoškolských titulů a titulů odborného vzdělávání a přípravy, které odpovídají potřebám digitální společnosti. Lepší spolupráce mezi vzděláváním a podniky by také zajistila, že se vzdělávací programy a školení zaměstnanců budou vyvíjet společně s digitálními technologiemi – a to stejnou rychlostí.
Klíčová je také podpora postoje zaměstnanců ke vzdělávání. To znamená podporovat aktivní politiku zaměstnanosti na pracovišti po celou dobu pracovního života zaměstnanců (zejména tu, která se týká zvyšování kvalifikace, rekvalifikace a doplňování kvalifikace), aby pracovníci měli ty dovednosti, po kterých je největší poptávka. Osvědčeným způsobem, jak zlepšit dovednosti zaměstnanců, jsou také kariérní cesty šité na míru, které přinášejí výhody organizaci i profesnímu rozvoji pracovníků.
Spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem je výhodná pro všechny. Aktivity k překonání rozdílů v digitálních dovednostech jsou odpovědností vlád a nelze jich dosáhnout bez zapojení různých zúčastněných stran a hledání vhodného řešení. Je také třeba zajistit, aby environmentální udržitelnost byla zakotvena ve všech pracovních pozicích, a prosazovat interní politiky šetrné k životnímu prostředí na podporu dvojího digitálního a ekologického přechodu.
A konečně, lidé potřebují znát profesní profily, po kterých je největší poptávka – a mít vzory, které můžou napodobovat. To zahrnuje zvyšování povědomí o povoláních STEM a vštěpování technických dovedností našim mladým lidem prostřednictvím různých vzdělávacích programů a aktivit inspirovaných technikou. Odborníci v klíčových oblastech, jako je kybernetická bezpečnost, umělá inteligence, cloud, internet věcí nebo velká data, mohou být vynikajícími vzory pro studenty, kteří se chystají dokončit studium, a propagovat význam technologických povolání.
Na cestě k vyššímu zastoupení žen v oblasti technologií
Cesta k genderově vyváženému pracovnímu prostředí začíná ve škole. Je třeba se zvlášť zaměřit na mladé dívky a začlenit do výuky technický obsah, který odráží nejnovější digitální trendy – a to již od základního vzdělávání. To jde ruku v ruce se zvyšováním povědomí, podporou důvěry v digitální technologie a položením základů podnikatelské kultury.
Kreativita ve vědě a technice je větší, než si lidé připouštějí. Kariéru v technologiích bychom měli vnímat nejen jako způsob, jak se učit o technologiích, ale také jako způsob, jak inovovat – a přitom vyřešit ty největší světové výzvy.
Amalia Pelegrín Martínez-Canales
Amalia Pelegrín Martínez-Canales je ředitelkou pro digitální politiku, udržitelnost a talenty ve sdružení AMETIC, které zastupuje digitální průmysl ve Španělsku. Vystudovala práva na univerzitě v Murcii, magisterský titul v oboru podnikového právního poradenství a titul Executive-MBA, v obou případech na Instituto de Empresa. Svou kariéru zahájila jako právnička ve společnosti Anguiano & Asociados, která se specializuje na právo informačních technologií a telekomunikací, poté nastoupila do právního oddělení společnosti Andersen Consulting (nyní Accenture) jako vedoucí oblasti outsourcingu.
V roce 1999 nastoupila do kabelové telekomunikační společnosti ONO, kde zastávala různé pozice, například vedoucí oddělení regulačních záležitostí, zástupkyně ředitele pro styk s veřejností, ředitelka pro vztahy s akcionáři a investory a zástupkyně tajemníka představenstva.
Společnost AMETIC
AMETIC je hlasem španělského průmyslu digitálních technologií. Jejími členy jsou společnosti všech velikostí a patří mezi ně velké digitální společnosti z oblasti IT, telekomunikací, elektroniky, služeb a digitálního obsahu, přední společnosti v oblasti digitální transformace i odvětvová sdružení. Vizí organizace AMETIC je společnost, která bude využívat příležitostí, jež digitální technologie ve Španělsku nabízejí, neboť se domnívá, že tento sektor je hlavní hnací silou pro dosažení hospodářských a sociálních cílů.
© Blue Planet Studio – stock.adobe.com
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.
Líbil se Vám náš článek? Podělte se o něm se světem