Kde je Španělsko na cestě k digitální transformaci?
Nedostatek technologických znalostí zůstává pro Španělsko výzvou – téměř polovina španělských podniků se potýká s obtížemi při náboru vhodných digitálních talentů. Nejobtížnějšími profily souvisejícími s technologiemi jsou profily spojené s analýzou dat, cloud computingem a vývojem aplikací. Stále existuje prostor pro zlepšení, neboť 49 % španělských podniků nenabízí svým zaměstnancům žádné programy odborné přípravy (rekvalifikace).
Podle zprávy o indexu digitální ekonomiky a společnosti z roku 2022 (DESI) 46 % lidí v Evropě stále postrádá základní digitální dovednosti. Pokud jde o lidský kapitál, Španělsko se mezi 27 zeměmi EU řadí na 10. místo, což je mírně nad průměrem EU (45,7 %). Podíl lidí ve Španělsku, kteří mají alespoň základní digitální dovednosti, je nad průměrem EU (64 % ve srovnání s 54 %) a v posledních letech se výrazně zvýšil. Navzdory tomuto pokroku je nedostatek specialistů v oblasti IKT stále problémem (zejména pro malé a střední podniky) a ženy jsou nedostatečně zastoupeny, což představuje méně než 20 % všech specialistů v oblasti IKT.

Digitální transformace umožňuje vznik nových obchodních modelů, produktů a služeb a poskytuje Španělsku příležitost k růstu do Španělska 4.0 mezi vedoucími představiteli digitální transformace v Evropě a ve světě.
Vzdělávání a odborná příprava jako klíč k digitální transformaci
K dosažení digitální transformace jsou nezbytné zdroje a infrastruktura, ale hlavním faktorem, který umožňuje, jsou lidé. Pro společnost AMETIC, která je hlasem digitálního průmyslu ve Španělsku, je důležité podporovat digitální dovednosti a kvalitní pracovní místa. AMETIC je již více než 5 let koordinátorem španělského národního koordinátora Koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa a odpovídá za provádění projektu ESSA (Evropská aliance pro softwarové dovednosti).
V současné době v Evropě existuje mezera v digitálních dovednostech, která brání digitální transformaci: digitální dovednosti jsou nyní zapotřebí pro stále více povolání. Aby bylo možné tuto situaci napravit, musí poskytování vzdělávání a odborné přípravy lépe odrážet současnou realitu trhu práce. Zapojení všech zúčastněných stran (společností, odvětví odborné přípravy, vysokých škol a veřejného sektoru) je rovněž klíčové pro podporu odborné přípravy v oblasti digitálních dovedností.
Konkrétní příklady, jak překlenout nedostatek digitálních dovedností: 5 tipů podle AMETIC
Jako první krok musí být vzdělávání považováno za prioritu pro současnou i novou generaci. Celoživotní učení ve vzdělávání spolu s odbornou přípravou zahájenou společností může pracovníkům pomoci rychleji se přizpůsobit měnícímu se digitálnímu prostředí.
Digitální dovednosti by měly uspokojit potřeby trhu a stát se součástí formálního vzdělávání a odborné přípravy. K dosažení tohoto cíle může přispět katalog vysokoškolských titulů a diplomů v oblasti odborného vzdělávání a přípravy, které odpovídají potřebám digitální společnosti. Lepší spolupráce mezi vzděláváním a podniky by rovněž zajistila, aby se osnovy odborné přípravy a odborná příprava zaměstnanců vyvíjely společně s digitálními technologiemi a stejně rychle.
Klíčový význam má rovněž podpora přístupu zaměstnanců k učení. To znamená podporovat aktivní politiky zaměstnanosti na pracovišti po celou dobu pracovního života zaměstnanců (zejména těch, které souvisejí s získáváním dovedností, rekvalifikací a prohlubováním dovedností), aby se zajistilo, že pracovníci budou mít dovednosti, které jsou nejvíce žádané. Prokazatelným způsobem, jak zlepšit dovednosti zaměstnanců, což přináší výhody pro organizaci a profesní rozvoj pracovníků, jsou také uzpůsobené profesní dráhy.
Spolupráce prostřednictvím podpory spolupráce veřejného a soukromého sektoru je výhodná pro všechny. Činnosti zaměřené na překlenutí nedostatku dovedností v oblasti digitálních technologií jsou odpovědností vlád a nelze jich dosáhnout bez zapojení různých zúčastněných stran do hledání správných řešení. Musíme rovněž zajistit, aby environmentální udržitelnost byla začleněna do všech pracovních úloh, a prosazovat vnitřní politiky šetrné k životnímu prostředí s cílem podpořit souběžnou digitální a ekologickou transformaci.
A konečně, lidé musí znát pracovní profily, které jsou nejvíce žádané – a mít vzory, které mohou následovat. To zahrnuje zvyšování povědomí o povoláních v oborech STEM a získávání inženýrských dovedností u mladých lidí prostřednictvím různých vzdělávacích programů a činností založených na technologiích. Odborníci v klíčových oblastech, jako je kybernetická bezpečnost, umělá inteligence, cloud, internet věcí nebo data velkého objemu, mohou studentům poskytnout vynikající vzory, pokud jde o dokončení studia a podporu významu technologické kariéry.
Směrem k většímu počtu žen v oblasti technologií
Cesta k genderově vyváženému pracovnímu prostředí začíná ve škole. Musíme věnovat zvláštní pozornost mladým dívkám a začlenit technologický obsah, který odráží nejnovější digitální trendy, počínaje primárním vzděláváním. To jde ruku v ruce se zvyšováním povědomí, podporou důvěry v digitální oblast a položením základů podnikatelské kultury.
Ve vědě a technice je tvořivější, než lidé kreditují. Měli bychom vnímat kariéru v oblasti technologií nejen jako způsob, jak se dozvědět o technologiích, ale také jako způsob, jak inovovat – a proč nevyřeší největší výzvy na světě?
O Amalii Pelegrín Martínez-Canales
Amalia Pelegrín Martínez-Canalesová je ředitelkou pro digitální politiky, udržitelnost a talent ve sdružení AMETIC, které zastupuje digitální průmysl ve Španělsku. Je držitelkou právnického titulu na univerzitě v Murcii, magisterské studium v oboru obchodního právního poradenství a výkonné rady MDA, v obou případech z Instituto de Empresa. Začala pracovat jako advokátka v Anguiano & Asociados, firmě specializující se na právo v oblasti informačních technologií a telekomunikací, načež se stala vedoucím oddělení Andersen Consulting (nyní Accenture).
V roce 1999 se připojila k ONO, společnosti pro kabelovou telekomunikaci, v níž zastávala různé funkce, např. vedoucí pro otázky regulace, zástupkyně ředitele pro veřejné záležitosti, ředitelka pro vztahy s akcionáři a investory, a působila jako zástupkyně tajemníka správní rady.
Informace o AMETICU
AMETIC je hlasem odvětví digitálních technologií ve Španělsku. Jejími členy jsou společnosti všech velikostí a zahrnují velké společnosti v oblasti digitálních technologií, telekomunikací, elektroniky, služeb a digitálního obsahu, přední společnosti v oblasti digitální transformace, jakož i odvětvová sdružení. Vizí AMETIC je mít společnost, která bude těžit z příležitostí, které ve Španělsku nabízí digitální technologie, neboť toto odvětví považuje za hlavní hybnou sílu pro dosažení hospodářských a sociálních cílů.
© Blue Planet Studio – stock.adobe.com
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.
Líbil se Vám náš článek? Podělte se o něm se světem