Slyšeli jste někdy o platformě Edulai? V tomto článku se blíže podíváme na interní bottom-up proces, díky němuž se Edulai stala skutečností. Protože jádrem tohoto přístupu je udržitelnost, je třeba vyzdvihnout důležitost budování znalostí v týmu, což je jeden z klíčových procesů vedoucích k rozvoji znalostí AI a strojového učení v týmu.

Smarthink je start-up ze severní Itálie. Naším cílem je navrhovat vzdělávací technologické nástroje, které umožňují efektivní a úspěšné učení a pomáhají všem. Cílem projektu Edulai bylo vytvořit jedinečné místo, kde by firmy a univerzity mohly rozvíjet dovednosti svých zaměstnanců a studentů a připravit je na budoucí trh práce.

Jak může umělá inteligence a strojové učení rozvíjet digitální i měkké dovednosti?

Edulai využívá umělou inteligenci (AI) a strojové učení (ML) k hodnocení kritického myšlení a komunikačních dovedností lidí prostřednictvím analýzy psaného obsahu. Kromě toho software doporučuje obsah pro zlepšení dovedností svých uživatelů prostřednictvím Inteligentní knihovny, což je speciální oblast, kde pečlivě vybíráme a kurátorujeme otevřené vzdělávací zdroje. Tento prostor doporučuje relevantní vzdělávací články, videa nebo podcasty na základě aktuální a budoucí uživatelské úrovně.

Inteligentní knihovna Edulai obsahuje celou řadu MOOC, OER (otevřených vzdělávacích zdrojů), zdrojů s otevřeným zdrojovým kódem a dalších materiálů, které pomáhají rozvíjet budoucí dovednosti. Shromažďuje také zdroje pro rozvoj digitálních a měkkých dovedností, včetně kritického myšlení, týmové práce, řešení digitálních problémů, proaktivity a digitálního vedení, které jsou přístupné online bez časového a prostorového omezení.

“Edulai je výsledkem promyšleného interního procesu, který řídil celý tým. V roce 2017, v počátečních fázích naší činnosti, byla myšlenka kolem AI a ML pro většinu lidí ještě velmi matoucí a ne zcela pochopená. Přibližně v té době jsme ve společnosti Smarthink začali prohlubovat své znalosti o AI a jejích funkcích, abychom pochopili její výzvy – a příležitosti. Výsledkem bylo, že Edulai ve své současné podobě v podstatě vznikla z neustálé výměny názorů mezi vrcholovým vedením a zaměstnanci, kteří se tohoto procesu zpětně aktivně účastnili, a týmem ICT.”

Ve společnosti Smarthink pevně věříme, že každý může přispět k hodnotám společnosti a jejím produktům a službám, a pravidelně sdílíme nápady v prostředí spolupráce, alespoň jednou týdně.

Úzká spolupráce přináší lepší výsledky a odstraňuje překážky

Stejný proces se neomezil pouze na vývoj služeb Edulai, ale byl přizpůsoben i pro interní zvyšování kvalifikace zaměstnanců v oblasti AI a ML funkcí: například všechny funkce AI Edulai a jejich možné výsledky byly v týmu prakticky prodiskutovány. Toto cvičení se rychle stalo velmi užitečným a poskytlo nám příležitost interně diskutovat o nových nápadech a návrzích na praktické provedení nebo tipech na překonání konkrétních překážek.

Kromě toho byl proces hodnocení dovedností Edulai týmem průběžně přezkoumáván: interní diskuse pomohla nalézt způsoby, jakými lze odstranit zkreslení umělé inteligence, a učinit tak nástroj spolehlivějším pro širší veřejnost. Stejně tak Inteligentní knihovnu musel spravovat i obsluhovat jediný kolega, který musel dobře znát její funkce. Verze Beta knihovny je v současné době přístupná veřejnosti a má k ní přístup více než 500 uživatelů na národní i mezinárodní úrovni, a to jak na podnikové, tak na vzdělávací úrovni.

Výše popsané cvičení s vysokou přidanou hodnotou pro nás a pro náš tým pomohlo společnosti Smarthink nejen vyvinout platformu, která je v některých ohledech “již interně vyzkoušená”, ale také vytvořit produkt, který je srozumitelný a dobře známý našemu týmu, který jej může v případě potřeby snadno spravovat a používat.

“Zároveň to pomohlo společnosti Smarthink zvýšit kvalifikaci jejího interního týmu a vytvořit jednoduchý a srozumitelný slovník mezi lidmi, kteří nejsou z oblasti IT a techniky, aby mohli mluvit stejným jazykem o funkcích Edulai, AI a ML.”

Některé z měkkých a digitálních dovedností, které zaměstnanci vylepšili, se týkaly například: používání platformy Edulai AI, péče o její knihovnu a její používání, péče o hodnocení dovedností Edulai a jeho používání, a zároveň ústní a písemné komunikační dovednosti týmu, kvalita týmové práce a řešení problémů uvnitř skupiny – a konečně její flexibilita a přizpůsobení se novým a stávajícím výzvám.

O autorkách článku

Dr. Lucilla Crosta je generální ředitelkou a spoluzakladatelkou společnosti Smarthink. Od roku 2008 pracovala v oblasti vysokoškolského vzdělávání na několika výzkumných studiích financovaných EU a od roku 2009 se věnuje e-learningu a odbornému vzdělávání. V roce 2009 získala doktorát v oblasti výzkumu vzdělávání. V posledních letech se zaměřila na své podnikatelské schopnosti ve společnosti Smarthink s Edulai.

Dr. Valentina Banda se stala součástí týmu společnosti Smarthink v roce 2018 a v současné době zastává funkci specialistky pro marketing a komunikaci. V roce 2021 získala magisterský titul v oboru podnikové správy.

O společnosti Smarthink 

Smarthink je start-upová společnost, kterou v roce 2016 založili odborníci z oblasti vzdělávání a obchodu s cílem nabídnout efektivnější online vzdělávání. Byla inkubována společnostmi StartEd New York a Lazio Innova a dnes je součástí programu Google Cloud for Startups. Od roku 2022 je Smarthink oficiálním členem ekosystému EdTech Italia, první italské komunity, která hájí zájmy začínajících podniků pro kvalitní rozvoj vzdělávacího sektoru a EFI (italský vzdělávací ekosystém). Edulai je klíčovou platformou společnosti, jejímž cílem je umožnit pracovníkům a dospělým studentům rozvíjet dovednosti, které vyžaduje trh práce v budoucnosti.

© UX Venture Studios, Goodman, Unsplash

⚠ Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.

Líbil se Vám náš článek? Podělte se o něm se světem