Lidé mohou bezpečně dojet do požadovaného cíle podle pravidel silničního provozu a dohodnutých pravidel chování, aniž by nutně věděli, jak funguje motor auta. Nyní použijme stejnou analogii, když přemýšlíme o tom, jak lidé komunikují se systémy umělé inteligence, jako jsou digitální asistenti využívající rozpoznávání hlasu nebo algoritmy, které nás navedou na další film, který si pustíme.

Cílem nové aktualizace rámce DigComp 2.2 je předat uživatelům základní znalosti o tom, co systémy umělé inteligence dělají a co nedělají, a zavést některé základní zásady, které je třeba mít na paměti při interakci se systémy umělé inteligence. To může občanům pomoci stát se sebejistějšími, kritičtějšími, a přesto otevřenějšími uživateli dnešních technologií a zároveň pomoci zmírnit rizika související s bezpečností, osobními údaji a soukromím.

Umělá inteligence je všude, uvědomujeme si to?

Mnoho každodenních technologií využívá a integruje určitý typ umělé inteligence. Umělou inteligenci lze například použít k převodu hlasových příkazů na konkrétní akci – například k uskutečnění hovoru nebo rozsvícení světla. Lidé si často neuvědomují, že takové systémy shromažďují osobní údaje o uživateli a jeho činnostech, a neuvědomují si, jak mohou být tyto údaje využity k mnoha účelům (např. k trénování nových algoritmů AI, sdílení dat se třetími stranami). To s sebou přirozeně přináší řadu obav o soukromí nebo bezpečnost.

Aktualizace digitálního rámce DigComp 2.2 obsahuje přílohu s více než 70 příklady, které mohou lidem pomoci lépe pochopit, kde a v jakých situacích v každodenním životě se mohou setkat se systémy umělé inteligence. Uvádí také praktické příklady toho, jak nové technologie zasahují do našeho každodenního života.

Jak nám může DigComp 2.2 usnadnit orientaci v systémech umělé inteligence?

V této nejnovější aktualizaci rámce jsou uvedeny tři typy příkladů, které pomáhají porozumět tomu, co systémy umělé inteligence dělají – a co nikoliv:

  • Příklady znalostí se zaměřují na fakta, zásady a postupy. Pracovat se systémy umělé inteligence sebevědomě a bezpečně znamená být si vědom toho, jak vyhledávače, sociální média a obsahové platformy využívají algoritmy umělé inteligence k vytváření odpovědí, které jsou přizpůsobeny preferencím jednotlivých uživatelů (toto číslo vám pomůže najít v publikaci: AI 03, strana 78).
  • Příklady dovedností, které se zaměřují na schopnost používat znalosti při interakci se systémy umělé inteligence. To znamená umět upravit uživatelské konfigurace (např. v aplikacích, softwaru, digitálních platformách) tak, aby umožnily, zabránily nebo omezily sledování, shromažďování nebo analýzu dat systémem AI (např. vypnutí sledování polohy na našich telefonech atd.). (AI 35, strana 80.) 
  • Příklady postojů jsou spojeny s lidským jednáním a schopností kontroly a označují dispozice nebo způsob myšlení k jednání. To znamená být otevřený systémům umělé inteligence, které podporují člověka, aby činil informovaná rozhodnutí v souladu se svými cíli (např. uživatel se aktivně rozhoduje, zda bude jednat na základě doporučení, či nikoli).

Všechny příklady se vztahují ke stávajícím kompetencím DigComp s tím, že pomohou tvůrcům vzdělávacích programů a poskytovatelům školení osvěžit jejich vzdělávací obsah a lépe ilustrovat použití a integraci nových technologií v každodenním životě.

Získání větší jistoty v boji proti falešným zprávám a dezinformacím

Nová témata v aktualizaci rámce se dotýkají současných jevů, které často posilují dezinformace na platformách sociálních médií, jako jsou filtrační bubliny (zkreslení způsobené algoritmem, který omezuje informace, které uživatel vidí na základě svých předchozích aktivit) a komory ozvěny (situace, kdy uživatelé dostávají online informace, které posilují jejich stávající názory, aniž by se setkali s opačnými pohledy). Příklady ilustrují také deep-fakes a další automatizované formy obsahu generovaného umělou inteligencí.

Zaměřují se také na obavy o ochranu soukromí při používání systémů umělé inteligence, které mohou sdílet osobní údaje se třetími stranami, a uvádějí základní otázky, které bychom si měli položit, než aktivujeme software pro rozpoznávání obličeje nebo digitálního asistenta v telefonu.

Příklady DigComp 2.2 o interakci lidí se systémy umělé inteligence vykreslují obraz dnešního světa a pomáhají lidem sebevědomě, kriticky a bezpečně pracovat s každodenními technologiemi, zejména s těmi, které jsou řízeny umělou inteligencí. Druhým cílem je umožnit občanům, aby měli větší kontrolu nad svým vlastním celoživotním vzděláváním, aby byli informováni o systémech AI a o tom, co nazýváme “datafikace” všech aspektů našeho života. V neposlední řadě je jedním z cílů pomoci lidem orientovat se v etických otázkách souvisejících s digitálními postupy – například v otázce lidské autonomie, která je základem mnoha hodnot EU. Tyto cíle jsou také základem akčního plánu Evropské komise pro digitální vzdělávání, jehož cílem je rozvíjet digitální dovednosti a kompetence občanů pro digitální transformaci.

Celou zprávu si můžete přečíst zde

Další připravované práce v rámci DEAP zahrnují:

O autorovi 

Riina Vuorikari je hlavní vedoucí výzkumu DigComp 2.2. Její práce se zaměřuje na rozvoj lepšího porozumění znalostem, dovednostem a postojům, které pomáhají občanům sebevědomě, kriticky a bezpečně pracovat s digitálními technologiemi, včetně systémů umělé inteligence. Ve Společném výzkumném středisku Evropské komise (JRC) působila od července 2013 do srpna 2022. Vystudovala pedagogiku (M.Ed v roce 1998 ve Finsku), hypermédia (DEA v roce 1999 ve Francii) a v roce 2009 získala titul PhD. 

Informace o JRC (Společném výzkumném středisku)

JRC (Společné výzkumné středisko) e vědecká a odborná instituce Evropské komise. JRC zaměstnává vědce, kteří se věnují výzkumu a zajišťují nezávislé vědecké poradenství a podporu EU. EU Science Hub jsou hlavní internetové stránky JRC.

©Viacheslav Iakobchuk

⚠ Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.

Líbil se Vám náš článek? Podělte se o něm se světem