Lidé mohou bezpečně odjet do požadovaného místa určení tím, že se budou řídit dopravními pravidly a dohodnutými kodexy chování, aniž by nutně věděli, jak motor automobilu funguje. Tutéž analogii nyní používáme i tehdy, když přemýšlíme o tom, jak lidé komunikují se systémy umělé inteligence, jako jsou digitální asistenti využívající rozpoznávání hlasu, nebo algoritmy, které nás nasměrují k příštímu filmu, který budeme sledovat.
Cílem nové aktualizace rámce DigComp 2.2 je poskytnout uživatelům základní znalosti o tom, co systémy UI dělají a co nedělají, a zavádí některé základní zásady, které je třeba mít na paměti při interakci se systémy UI. To může pomoci občanům stát se sebevědomějšími, kritičtějšími a přesto otevřenými uživateli dnešních technologií a zároveň zmírnit rizika související s bezpečností, osobními údaji a soukromím.
Umělá inteligence je všude, ale víme o ní?
Mnoho každodenních technologií využívá a integruje určitý druh umělé inteligence. Umělou inteligenci lze například použít k převodu hlasových povelů do konkrétního opatření, jako je volání nebo otáčení světel. Lidé si často nejsou vědomi toho, že tyto systémy shromažďují osobní údaje o uživateli a jeho činnosti, a neuvědomují si, jak lze tyto údaje použít pro řadu účelů (např. trénování nových algoritmů umělé inteligence, sdílení údajů se třetími stranami). To přirozeně přináší řadu obav o soukromí nebo bezpečnost.
Aktualizace DigComp 2.2 obsahuje přílohu s více než 70 příklady, které mohou lidem pomoci lépe pochopit, kde a v jakých situacích mohou ve svém každodenním životě očekávat, že se se systémy UI setkají. Uvádí také praktické příklady toho, jak vznikající technologie pronikly do našeho každodenního života.
Jak nám může DigComp 2.2 pomoci porozumět systémům umělé inteligence?
V této nejnovější aktualizaci rámce jsou uvedeny tři typy příkladů, které mají pomoci pochopit, co systémy UI dělají a co nikoli:
- Příklady znalostí se zaměřují na fakta, zásady a postupy. Zapojení do systémů UI sebevědomým a bezpečným způsobem znamená znát způsob, jakým vyhledávače, sociální média a platformy obsahu používají algoritmy UI k vytváření odpovědí, které jsou přizpůsobeny preferencím jednotlivých uživatelů (toto číslo vám pomůže najít je v publikaci: AI 03, strana 78).
- Příklady dovedností, které se zaměřují na schopnost uplatňovat znalosti při interakci se systémy UI. To znamená vědět, jak upravit konfigurace uživatelů (např. v aplikacích, softwaru, digitálních platformách) s cílem umožnit sledování, shromažďování nebo analýzu údajů systému UI, zabránit mu nebo jej usměrňovat (například vypnutí sledování polohy na našich telefonech atd.). (AI 35, strana 80.)
- Příklady postojů souvisejí s lidským faktorem a kontrolou a naznačují dispozitivní přístup nebo způsob myšlení. To znamená, že jsou otevřeny systémům UI podporujícím člověka, aby mohli činit informovaná rozhodnutí v souladu se svými cíli (např. uživatel aktivně rozhoduje, zda bude jednat na základě doporučení, či nikoli).
Všechny příklady souvisejí se stávajícími kompetencemi DigComp s myšlenkou, že pomohou tvůrcům vzdělávacích osnov a poskytovatelům odborné přípravy oživit jejich obsah odborné přípravy a lépe ilustrovat uplatňování a integraci vznikajících technologií do každodenního života.
Získání důvěry v boj proti falešným zprávám a dezinformacím
Nová témata v aktualizaci se týkají současných jevů, které často zesilují dezinformace na platformách sociálních médií, jako jsou filtrační bublinky (předpojatost způsobená algoritmem, který omezuje informace, které uživatel spatřuje na základě svých předchozích činností) a ozvěřují komory (situace, kdy uživatelé dostávají informace on-line, což posiluje jejich stávající názory, aniž by se setkali s protichůdnými pohledy). Příklady rovněž ilustrují deepfakes a další automatizované formy obsahu vytvořeného umělou inteligencí.
Zaměřují se rovněž na obavy týkající se ochrany soukromí při spolupráci se systémy UI, které by mohly sdílet osobní údaje se třetímistranami, a kladou základní otázky, které musíme položit před aktivací softwaru pro rozpoznávání obličeje nebo digitálního asistenta na našem telefonu.
Příklady DigComp 2.2 týkající se osob, které komunikují se systémy UI, mají za cíl vykreslit obrázek o dnešním světě a pomoci lidem zapojit se sebevědomě, kriticky a bezpečně do každodenních technologií, zejména těch, které jsou řízeny umělou inteligencí. Dalším cílem je umožnit občanům, aby měli větší kontrolu nad svým vlastním celoživotním učením a byli informováni o systémech umělé inteligence a o tom, co nazýváme „datafication“ všech aspektů našeho života. V neposlední řadě je jedním z cílů pomoci lidem při řešení etických otázek souvisejících s digitálními postupy, jako je lidská autonomie, která je základem mnoha hodnot EU. Tyto cíle jsou rovněž základem akčního plánu digitálního vzdělávání vypracovaného Evropskou komisí, jehož cílem je posílit digitální dovednosti a kompetence občanů pro digitální transformaci.
Úplné znění zprávy najdete zde.
Další nadcházející práce v rámci DEAP zahrnují:
- Pokyny pro pedagogy týkající se etického řešení umělé inteligence a dat
- Kterým se přijímá návrh doporučení Rady o zlepšení poskytování digitálních dovedností ve vzdělávání
O autorovi
Dr. Vuorikari je hlavním zkoušejícím přípravku DigComp 2.2. Její činnost se zaměřuje na lepší porozumění znalostem, dovednostem a postojům, které občanům pomohou s jistotou, kriticky a bezpečně zapojit do digitálních technologií, včetně systémů umělé inteligence. V červenci 2013 do srpna 2022 vstoupila do Společného výzkumného střediska Evropské komise (JRC). Získala titul v oboru vzdělání (M.Ed v roce 1998 ve Finsku), hypermedia (DEA v roce 1999 ve Francii) a v roce 2009 získala titul PhD.
Informace o Společném výzkumném středisku
Společné výzkumné středisko je útvar Evropské komise, který poskytuje vědecké poznatky. JRC zaměstnává vědce k provádění výzkumu s cílem poskytovat EU nezávislé vědecké poradenství a podporu. Hlavní internetovou stránkou Společného výzkumného střediska je vědecké centrum EU.
©Viacheslav Iakobchuk
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.
Líbil se Vám náš článek? Podělte se o něm se světem