O zdroji

Projekt Digitální knihovny (DigLib) zveřejnil svou první významnou zprávu: „Digitální knihovny pro inkluzivní vzdělávání: Mezinárodní studie o dovednostech, postupech a inovacích“. Tato volně přístupná výzkumná zpráva představuje výsledky výzkumných aktivit projektu DigLib, které zkoumají, jak se knihovníci zapojují do digitálního vzdělávání – a v jakých oblastech potřebují větší podporu.

O projektu DigLib

„Digitální knihovny“ (DigLib) je projekt Erasmus+ realizovaný v letech 2025–2027, který využije potenciál veřejných knihoven jako inkluzivních komunitních center pro celoživotní učení. Projekt sdružuje pět partnerů ze čtyř zemí EU: FRSI (Polsko), PL2030 (Belgie), EOS (Rumunsko), CSBNO (Itálie) a Dot Beyond (Itálie).

Role a služby knihoven se spolu s rychlou digitální transformací společnosti neustále vyvíjejí a rozšiřují. V příštích třech letech bude konsorcium využívat sílu neformálního vzdělávání k tomu, aby knihovníkům poskytlo dovednosti potřebné k přizpůsobení se těmto výzvám a umožnilo jim vyvíjet řešení, která podporují inkluzi, vzdělávání a sociální soudržnost.

Prostřednictvím mapování digitálních dovedností, poskytování programů pro budování kapacit a vytváření dynamického prostředí pro digitální vzdělávání podporuje DigLib sociální inkluzi a vybavuje knihovníky schopnostmi překlenout digitální propast.

Výzkumné aktivity

FRSI (Polsko), PL2030 (Belgie), EOS (Rumunsko) a CSBNO (Itálie) přispěly ke sběru a analýze dat ve svých zemích. Tento robustní výzkumný rámec, který kombinuje kvantitativní a kvalitativní metodiky, zahrnoval:

  • Mezinárodní průzkum digitálních dovedností, který vyplnilo 270 zaměstnanců veřejných knihoven v Itálii, Polsku, Rumunsku a Flandrech;
  • rešeršní výzkum zaměřený na akademické a neakademické vzdělávací příležitosti, situaci v národních knihovnách a relevantní evropské iniciativy;
  • rozhovory s 12 odborníky ze čtyř zemí;
  • čtyři národní poradní výbory poskytující zpětnou vazbu a konzultace prostřednictvím fokusních skupin;

Zpráva také obsahuje soubor 15 případových studií ilustrujících inovativní postupy z partnerských zemí i mimo ně.

Závěry a doporučení

Výsledky výzkumu poukazují na společné uznání všech zúčastněných zemí, že knihovny hrají klíčovou roli v podpoře digitální inkluze a vzdělávání, zejména u dospělých ohrožených digitálním vyloučením. Ačkoli mnoho veřejných knihoven vykazuje silnou motivaci a základní dovednosti, studie odhaluje společnou potřebu pokročilých digitálních kompetencí, pedagogického vzdělávání a přístupu k novým technologiím, jako jsou umělá inteligence, virtuální realita a datové nástroje. Tento výzkum slouží jako základ pro návrh metodiky školení a imerzivní vzdělávací platformy DigLib a poskytuje komplexní analýzu měnící se role veřejných knihoven v digitální společnosti.

Důležité je, že zpráva nejen identifikuje mezery, ale také poskytuje plán. Mezi klíčová doporučení patří vytvoření praktických modulárních vzdělávacích programů přizpůsobených národním kontextům, které knihovníkům umožní stát se digitálními facilitátory a komunitními vzdělavateli. Zvláštní pozornost je také věnována pomoci znevýhodněným skupinám, jako jsou starší dospělí, migranti, mládež a uchazeči o zaměstnání, aby získali dovednosti, které potřebují k prosperitě v digitální společnosti.

Ať už jste knihovník, vzdělavatel dospělých, tvůrce politik nebo zastánce digitální inkluze, tato zpráva slouží jako zdroj informací pro udržitelné, inkluzivní a na budoucnost připravené knihovní služby.

Výzkumná zpráva DigLib je k dispozici ke stažení na webových stránkách projektu.

Metodologie

Reserach report