O příkladu

DigiLernsicher je projekt financovaný z vnitrostátních zdrojů v Rakousku, který vede Wirtschaftskammer Steiermark (rakouská hospodářská komora) ve spolupráci s Wirtschaftskammer Steiermark (sál č. 466 WKO Steiermark), Mindconsole GmbH, AIT Austrian Technology Institute of Technology a AVL List GmbH. Cílem této regionální iniciativy je zavést do odborného vzdělávání a přípravy technologie rozšířené reality, zejména virtuální reality.

Nad rámec vzdělávání

Hlavní důraz projektu spočívá v tom, že elektroinstruktičtí učni disponují základními digitálními dovednostmi prostřednictvím speciálně vyvinutých aplikací VR. Pořádáním fiktivních workshopů, do nichž byli zapojeni školitelé a stážisté, byly určeny učební scénáře VR. Následný vývoj aplikace VR a důkladné testování uživatelských zkušeností vedly k vytvoření komplexní simulace VR. Výsledkem je kompendium, které poskytuje cenné poznatky o úspěšném zavádění VR jako nástroje odborné přípravy.

Jedním z hlavních cílů projektu je zajistit, aby učni a pracovníci mohli bezpečně zacházet s potenciálně nebezpečnými situacemi. Slibným řešením této výzvy je imerzivní a fenomenologická povaha VR. Projekt navíc zkoumá přístupy k učení založené na hrách, rozšířenou realitu a simulaci pro první osobu jako prostředek k posílení aspektů odborné přípravy souvisejících s bezpečností.

K dosažení těchto cílů použil projekt několik klíčových přístupů:

  1. Analýza bezpečnostních problémů štýrských společností.
  2. Hodnocení stávajících učebních osnov s ohledem na znalosti související s bezpečností a integraci digitálních technologií.
  3. Konceptualizace scénářů pro opatření související s bezpečností učení s využitím digitálních technologií.
  4. Prototypické zavedení prostředí VR speciálně přizpůsobeného odborné přípravě elektroinženýrů.
  5. Důkladné vědecké hodnocení a posouzení, pokud jde o přijetí a socioekonomickou proveditelnost aplikací VR v odborném vzdělávání a přípravě.

Scénář VR, vypracovaný ve spolupráci s různými zúčastněnými stranami, znovu vytvořil domácí prostředí s potenciálně poškozenými elektrickými zařízeními. Toto uspořádání umožňuje důkladně prozkoumat přijetí, použitelnost a smysl pro přítomnost v odborné přípravě založené na VR. Poznatky získané z terénní studie projektu provedené společně s průmyslem a partnery v odvětví odborného vzdělávání a přípravy přispějí k formulování pokynů pro účinné začlenění odborné přípravy VR do učebních osnov odborného vzdělávání a přípravy.

Kdo je cílovou skupinou?

Příjemci vyvinuté aplikace VR jsou odborné instituty a školitelé, kteří mohou získat cenné zkušenosti s využíváním VR jako nástroje odborné přípravy, a stážisté a studenti, kteří se mohou seznámit s technologií VR jako vzdělávacím nástrojem. Iniciativa je pro všechny účastníky bezplatná. Aplikace VR byla rovněž bezplatně zpřístupněna oběma regionálním odborným školám pro elektrotechniku, aby ji mohli používat učitelé a studenti ve třídě. Společnosti rovněž projevily zájem o aplikaci VR, aby ji ve své současné podobě využívaly k odborné přípravě svých učňů, ale také k jejímu dalšímu rozvoji podle jejich potřeb a obecně k podpoře využívání digitálních technologií.

Proč se jedná o osvědčený postup?

DigiLernSicher představuje významný krok směrem k pokroku v odborné přípravě prostřednictvím účinného a účelného využívání technologií VR. Tím, že projekt kombinuje inovativní přístupy, školení VR zohledňující bezpečnost a rozsáhlý výzkum, usiluje o transformaci způsobu, jakým učni a pracovníci na své cestě odborné přípravy pracují s bezpečnostním a komplexním obsahem. Podporuje spolupráci s předními organizacemi, poskytuje praktické pokyny pro provádění a prostřednictvím své regionální iniciativy nabízí rovný přístup k pokročilým vzdělávacím technologiím. Tento projekt má potenciál inspirovat další iniciativy k prozkoumání transformační síly vznikajících technologií v oblasti vzdělávání.