O příkladu

FutureLab50+ je iniciativa zahájená nadací JobOn ve spolupráci s městem Rotterdam a obcí Utrecht, která sestávala z rozmanitého, vzdělávacího a inspirativního online programu rozvoje digitálních dovedností. Byl zaměřen na občany ve věku nad 50 let a úspěšně jej dokončilo 650 uchazečů o zaměstnání.  

Seznamte se s iniciativou

Stručně řečeno, tým, který stojí za FutureLab50+, oslovuje uchazeče o zaměstnání se základními digitálními dovednostmi a vyzývá je, aby se zapojili do interaktivního centra Escape této iniciativy. Význačným znakem je skutečnost, že v této místnosti se úlohy zvrátí, protože nezaměstnaní se musí dostat do obuvi náborového pracovníka. Tento přístup významně zlepšuje pochopení přijímacího řízení ze strany účastníka a poskytuje cenné zkušenosti, které lze uplatnit při hledání zaměstnání v budoucnu. Po této zkušenosti iniciativy doplňují nabídku služeb prostřednictvím workshopu a bootcampu s cílem vytvořit pro každého účastníka osobní plán digitálního rozvoje. Videouka z místnosti Escape je k dispozici na tomto odkazu.

Zúčastněné organizace vypracovaly úspěšný program od uchazečů o zaměstnání, pro ně a s nimi, který jim umožní zajistit, aby:

  • investice do digitálních dovedností se vyplatí
  • do společnosti se může zapojit více lidí
  • pracující obyvatelstvo je připraveno na trh práce, který je stále více digitalizován

Využívání únikové místnosti zajišťuje účastníkům interaktivní a zábavný přístup k učení a rozvoji. Rádi bychom inspirovali ostatní země svým rozšiřitelným přístupem. Začali jsme na místní úrovni v našem městě Utrecht, poté však Rotterdam také zahájil místní ročník a vědí, že jsme aktivní v celé zemi.

Od roku 2013 vyvíjí nadace JobOn programy pro uchazeče o zaměstnání a vždy byla klíčovým aktérem při posilování (digitálních) dovedností. Organizace oslovila cílovou skupinu vytvořením místních sítí a vytvářením velvyslanců s dobrovolníky po celé zemi. Tito velvyslanci se zúčastnili webinářů, školení a inspirativních dnů dobrovolníků, jejichž prostřednictvím mohli upozornit na programy rozvoje dovedností. Nadace je rovněž velmi aktivní v sociálních médiích, sdílí články, fotografie a videa a pravidelně šíří svou činnost prostřednictvím kreativních kampaní ve spolupráci se studenty. 

Organizace, které stojí za FutureLab50+, tvrdí, že digitálně kvalifikovaná pracovní síla je jedním z pilířů pro zajištění konkurenceschopné Evropy. Z tohoto důvodu byl projekt zaměřen na široký střední segment lidí, kteří mají základní dovednosti a jsou stále schopni rozvíjet své kompetence, aby mohli lépe souviset s digitální transformací na trhu práce. V rámci iniciativy byla provedena počáteční zkouška, jejímž cílem bylo určit, jaká je současná úroveň digitálních dovedností osob zapojených do projektu. Vzhledem k tomu, že cílem projektů bylo zaměřit se na osoby, které chtěly zlepšit své digitální dovednosti, byli ti, kteří vykazovali velmi nízkou nebo žádnou úroveň digitálních dovedností, odkázáni na partnerské organizace, které se zabývaly konkrétní skupinou.

Proč je škola pro budoucnost tak důležitá?

Na trhu práce je velký nedostatek s povoláními souvisejícími s odvětvím IKT a náročnými digitálními dovednostmi, avšak stále existují lidé, kteří jsou doma nezaměstnaní. To je částečně důsledkem nesouladu v důsledku nedostatečných dovedností v oblasti dCigital na trhu práce, kde dochází ke změnám rychlostí blesku. Digitalizace roste v několika oblastech, od umělé inteligence po kybernetickou bezpečnost a robotizaci, a zároveň se stále více rozšiřují falešné zprávy a deepfakes.

Dnešní dospívající rostou pomocí technologií, ale starší cílové skupiny někdy čelí větším výzvám, pokud jde o přístup k novým technologiím a naučit se, jak je v profesním prostředí řádně využívat. Mnoho pracovníků na obrazovce nemá dostatečnou digitální kvalifikaci, menší spokojenost s prací a nízká produktivita. Program ukázal, že každý se může rozvíjet a zejména 50 osob a více se musí znovu učit a že učení může být zábavné.

To jsou základní důvody, které vedly nadaci JobOn Foundation ve spolupráci s městem Rotterdam a městem Utrecht k vytvoření odlišného, avšak účinného rozvojového programu, který úspěšně dokončilo 650 uchazečů o zaměstnání a který přinesl prokázané výsledky. FutureLab je bezplatný a přístupný program, který zajišťuje, aby lidé získali přístup k růstu a rozvíjeli své digitální dovednosti.

Proč je FutureLab50+ příkladem inspirativní praxe?

V rámci programu bylo vyškoleno více než 650 uchazečů o zaměstnání. V roce 2022 program zahájilo 12 různých skupin a od té doby se rozšířila. V současné době provádí výzkumná agentura také studii dopadů, která se zabývá dopady FutureLab.

Hlavní výsledky:

  • 75 % účastníků poté uvádí, že mají větší přehled o vlivu digitalizace na trh práce.
  • 67 % účastníků poté uvedlo, že rozšířili své digitální dovednosti.
  • 78 % účastníků poté uvádí, že si jsou vědomi svých vlastních digitálních dovedností.
  • 98 % účastníků doporučuje FutureLab ostatním uchazečům o zaměstnání 
  • Po úspěšném prvním projektu zahájila nadace novou spolupráci s cílem vyškolit 1000 lidí v roce 2023.

Projekt byl zahájen pro uchazeče o zaměstnání, ale organizace, které stojí za programem, usilují o podporu rozvoje digitálních dovedností zaměstnanců. Z tohoto důvodu začaly vytvářet partnerství se společnostmi v celé zemi. V současné době roste nejen potřeba investovat do digitálních dovedností, ale také je nezbytné určit odpovídající následná opatření v osobním akčním plánu nezaměstnaných, protože proces učení je dlouhodobým závazkem a měl by být pečlivě naplánován. Tento přístup podnítil současnou spolupráci s různými poskytovateli kurzů a odborné přípravy, aby účastníci mohli pokračovat ve svém osobním rozvoji.

Projekt ukázal, že starší generace mají velký zájem a jsou schopny se učit a zlepšovat své digitální dovednosti. Zásadním aspektem je schopnost zajistit různorodou, vzdělávací a inspirativní online cestu objevování.

⚠ Disclaimer: Příklad dobré praxe byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste našli chyby v textu, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.