O příkladu
„Go Digital! Kultura na konečkách vašich prstů“ je příkladem dobré praxe iniciativ zaměřených na rozvoj digitálních dovedností marginalizovaných skupin a částí společnosti, které jsou z digitální společnosti často vyloučeny. Projekt byl financován z programu Evropské unie Erasmus+ a v období 2016–2019 se uskutečnil v 6 evropských zemích.
Projekt financovaný EU, který koordinuje Kulturní centrum Elk v Polsku, sdružuje několik partnerů z celé Evropy, včetně švédského Folkuniversitetetu, neziskové organizace viaindustriae v Itálii, České republiky Glafka, Kultura Alytus v Litvě a Ljudska univerza Rogaška Slatina (LUR) ve Slovinsku.
Pozadí a cíle
„Go Digital! Kultura na konečkách vašich prstů“ je pokusem nabídnout seniorům pozitivní okno v oblasti digitálních kompetencí a technologií. I když v různé míře čelí starší lidé v Evropě podobným výzvám: snížení finančních zdrojů, rostoucí stupeň sociální izolace a osamělosti a riziko další izolace. V rámci tohoto projektu zahrnoval digitální katalog GG širokou škálu školení přizpůsobených seniorům, kteří jim pomohli rozvíjet specifické dovednosti, aby byli připraveni na stále více digitalizovaný svět. Cílem projektu je poskytnout řadu činností, které mohou podpořit rozvoj digitálních dovedností osob starších 50 let, a to propojením digitálních akcí s kulturními akcemi.
Proč se jedná o příklad inspirativní praxe?
Zajímavý aspekt iniciativy „Go Digital! Kultura na konečkách vašich prstů“ je její přístup k výsledkům učení a cílům, který vedl k úspěchu projektu, pokud jde o rozbíjení stereotypů, pokud jde o způsoby, jakými starší lidé využívají internet. Je tomu tak částečně díky solidnímu výzkumnému rámci projektu, který poukázal na důvody, proč starší lidé používají internet (a chtějí se naučit digitální dovednosti): komunikovat se světem a vyhledávat informace on-line. Kurzy odborné přípravy a obsah katalogu byly proto upraveny tak, aby reagovaly na tyto dvě různé základní motivace ke zvyšování kvalifikace.
Iniciativa a její zdroje byly vypracovány tak, aby byly přístupné komukoli bez ohledu na úroveň jeho digitálních kompetencí. Důraz byl vždy kladen na kvalitu, což znamená, že starší osoby byly vybízeny k tomu, aby i nadále rozvíjeli svou zvídavost pomocí digitálních nástrojů, i když nerozuměli příliš velké míře technologickému vybavení obecně. Vzdělávací obsah programu byl rovněž podpořen těmito motivacemi, což je aspekt, který usnadnil replikaci a opakované použití.
Její nadnárodní rozměr rovněž podpořil využívání a následné opětovné využití výsledků a výstupů: probíhala současně v šesti zemích (Česká republika, Itálie, Litva, Polsko, Slovinsko a Švédsko) a zahrnovala partnery, kteří pracují v oblasti vzdělávání dospělých, s rozsáhlými znalostmi strategií celoživotního učení a poskytováním odborné přípravy v oblasti digitálních dovedností v různých prostředích. Projekt úspěšně propojil širokou komunitu zúčastněných stran v oblasti vzdělávání dospělých a digitálního vzdělávání a položil dobré základy pro další přizpůsobení a replikaci v jiných kontextech a regionech.