O příkladu

IT Akademie je program spolupráce mezi estonskou vládou, univerzitami, odbornými školami
a podnikateli v oblasti informačních a komunikačních technologií, který byl zahájen v roce 2012 a jehož cílem je zvýšit kvalitu vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií, rozvíjet výzkum v této oblasti a zajistit pracovní sílu s digitálními dovednostmi.

Cíle programu zohledňují potřeby vnitrostátního trhu práce a společnosti na jedné straně a odborné znalosti univerzit a odborných škol na straně druhé.

IT Akademie koordinuje rada pro vzdělávání a mládež Estonska (Harno). Harno řídí program IT Akademie, poskytuje poradenství a monitoruje odborné a vysokoškolské vzdělávání, provádí výzkum a analýzu a koordinuje spolupráci mezi partnery.

Hlavním cílem programu je zajistit, aby:

  1. Estonský vzdělávací systém poskytuje vhodné programy pro odbornou přípravu odborníků s dovednostmi a znalostmi v oblasti informačních a komunikačních technologií a uspokojuje potřeby vnitrostátního trhu práce.
  2. Vzdělávání a výzkum v oblasti informačních a komunikačních technologií nabízené v Estonsku jsou na vysoké úrovni a jsou udržitelné.
  3. Specialisté v oblasti informačních a komunikačních technologií rozvíjejí rovněž dovednosti specifické pro jednotlivá odvětví, a to pro řadu odvětví.

Akademie IT má tři oblasti činnosti zaměřené na výzkum, vysokoškolské vzdělávání a odborné vzdělávání v oblasti IKT.

V oblasti odborného vzdělávání je hlavním cílem zvýšit kvalitu středního odborného vzdělávání, aby se tyto programy staly přitažlivějšími, osnovy a výuka byly vysoce kvalitní a studenti po ukončení studia pokračovali ve studiu s vysokoškolskými programy. Činnosti zahrnují vypracování učebních osnov, zvyšování kvality výuky, podporu spolupráce s vysokoškolskými institucemi a s podnikateli, vypracování studijních materiálů atd.

Pokud jde o vysokoškolské vzdělávání, cílem je zajistit, aby dovednosti absolventů odpovídaly vnitrostátním potřebám, pokud jde o trh práce a hospodářský rozvoj. Činnosti v této oblasti zahrnují rozvoj učebních osnov, zlepšování kvality výuky, podporu spolupráce s podnikateli a zavádění nových metod výuky a studia.

V souvislosti s výzkumem je hlavním cílem zvýšit kapacitu, propojit výzkum a vývoj s výukovými činnostmi na všech úrovních vysokoškolského vzdělávání a rozvíjet spolupráci s podniky a podnikateli. Prioritními oblastmi výzkumu jsou umělá inteligence a strojové učení, datová věda a data velkého objemu, interakce mezi roboty a lidmi a internet věcí v průmyslových procesech, bezpečnost a důvěryhodnost softwaru, hardwaru a systémů; digitální transformace a celoživotní učení.

V důsledku dalších vnitrostátních činností vyvinutých na základě tohoto přístupu (např. program ProgeTiger) se každý devět studentů v Estonsku rozhodl studovat IKT na bakalářské a vysokoškolské úrovni. Kromě toho podíl osob, které si vybírají IKT na magisterské úrovni, se za posledních 10 let zvyšoval rychleji, přičemž každý sedmý student absolvoval magisterské studium v oblasti IKT.