O příkladu

Pix je iniciativa, jejímž cílem je bojovat proti digitální propasti a zlepšovat digitální dovednosti co nejširšího publika, a to prostřednictvím online platformy přístupné všem zdarma. Platforma Pix byla vytvořena jako on-line služba, jejímž cílem je posuzovat, rozvíjet a potvrzovat digitální dovednosti ve Francii, Belgii a v Evropě. Během 6 letech existence pomohla až 4,5 milionu studentů ročně zlepšit jejich digitální dovednosti prostřednictvím zábavných a náročných testů. Kromě jiného umožňuje, aby učitelé mohli sledovat rozvoj digitální gramotnosti studentů.

Rámec pro hodnocení a certifikaci

Na začátku každého školního roku provedou všichni studenti první Pix hodnocení, aby zjistili svoji úroveň. Učitelé pak podle výsledků testu poskytují odpovídající odbornou přípravu ve vztahu ke svým předmětům a žáci pak v předmětech (např. ve francouzštině, dějepisu aj.) a na platformě Pix rozvíjejí své dovednosti pomocí tematických digitálních testů navržených učiteli. Testy je možné specificky zaměřit v rámci předmětů, např. na kybernetickou bezpečnost atd. Všechny tyto testy jsou přizpůsobeny úrovni studentů a jejich tříd a umožňují jim připravit se na zkoušku v 1. ročníku střední školy a 1. ročníku vysoké školy. 

Rámec pro posuzování a certifikaci Pix vychází z evropského rámce digitálních dovedností DigComp 2.2. Posuzuje úroveň účastníka otázkami založenými na znalostech a na výzvách podle úrovní 1 až 7 rámce DigComp (začátek na odborné úrovni). 

Systém Pix používá inovativní adaptivní algoritmus vyvinutý v otevřeném zdroji k posouzení skutečné úrovně účastníků prostřednictvím pozitivních zkušeností. Podporuje rovněž rozvoj dovedností prostřednictvím zkušeností „učení praxí“ a doporučení obsahu odborné přípravy. V neposlední řadě umožňuje zhodnocení dovedností prostřednictvím osvědčení, které lze získat po absolvování zkoušky

Proč se jedná o osvědčený postup?

V současné době 100 % středních škol (přibližně 11.000 škol) a 97 univerzit (150.000 studentů) ve Francii využívá platformu Pix k hodnocení, rozvoji a certifikaci digitálních dovedností svých studentů. Na základních školách začínají studenti používat Pix ve věku přibližně 12 let a na začátku a na konci střední školy. 

Ve větším měřítku bylo v rámci platformy Pix vytvořeno 10 milionů účtů a od roku 2016 byly vydány 3 miliony osvědčení, certifikace Pix tak byla nejvyššího počtu z hlediska certifikací ve Francii. Celkově společnost Pix dosáhla svého původního cíle 2 milionů uživatelů, a překonala je. Byla zodpovězena 1 miliarda otázek, které se používají pro výzkumné účely nebo ke zlepšení algoritmu. 

Vývoj Pix

S ohledem na úspěch společnosti Pix a 6,7 milionu uživatelů ročně (z nichž více než 4,5 miliónu jsou studenti) se ministerstvo školství rozhodlo učinit z Pix dlouhodobého hráče v oblasti digitálního vzdělávání od září 2019: Pix je nyní oficiální francouzskou certifikací digitální gramotnosti. Rozvoj platformy se zaměřuje na: 

  • posílení formativního rozměru;
  • tematické a odvětvové přístupy k digitálním otázkám v oblasti zdraví, rodičovství, kybernetické bezpečnosti…;
  • rozšíření využití pro učitele a další odborníky i za francouzskými hranicemi.

Vzhledem k tomuto úspěchu byla pro učitele zahájena zvláštní iniciativa „Pix+Edu“. V současné době se pilotního projektu zúčastnilo více než 12.000 učitelů a stážistů a za čtyři roky to znamená získat 500.000 učitelů nebo stážistů.

Nad rámec vzdělávání

Pix se nyní používá pro širokou škálu cílových skupin: zaměstnance, uchazeče o zaměstnání, dospělé účastnící se průběžné odborné přípravy, příjemce digitálního začlenění atd. Pix je k dispozici na mezinárodní úrovni ve francouzském a anglickém jazyce. Studenti již Pix používají v 16 zemích po celém světě, včetně Belgie, Španělska, Dánska a Švýcarska.

V roce 2021 podepsal GIP Pix dohodu s Federací Wallonie-Bruxelles (Belgie) o využívání Pix ve vzdělávání a veřejné správě. Pro všechny občany bylo zahájeno jeho zavádění do vzdělávání v roce 2022. Toto partnerství je logickým krokem ve společném budování trvalého společného řízení služby obecného zájmu, která je koncipována jako globální „vzdělávací společenství“, a jeho cílem je rozšířit se na další země.

Probíhají rovněž diskuse s dalšími ministerstvy školství v EU i mimo ni o možnostech používání programu Pix. A konečně, platforma Pix byla replikována pro využití v rozvoji dovedností v psaném projevu ve francouzštině (projekt ECRI+) a podobně se uvažuje o jejím využití v oblasti ekologických dovedností.

⚠ Disclaimer: Příklad dobré praxe byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste našli chyby v textu, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.