O příkladu

Iniciativa „Třetí e-digitální věk: Posílení postavení seniorů v digitální oblasti” si klade za cíl přizpůsobit individuální vzdělávání a individualizovanou podporu starším lidem tím, že digitální školitelé budou schopni plnit základní digitální úkoly.

Starší lidé mají příležitost seznámit se s používáním svých osobních IT zařízení a s výměnou informací
a údajů, aby se mohli ucházet o digitální služby a přijímat je, jakož i komunikace a sdílení se svými blízkými, a to na základní úrovni bezpečnosti a s uspokojivým stupněm digitálního občanství. Toto opatření je v souladu s národní strategií digitální transformace země (kniha digitální transformace na období 2020–2025) a politikou EU (Digitální dekáda 2030) s cílem zmenšit digitální propast v základních digitálních dovednostech občanů.

Tento příklad inspirativní praxe je zároveň v souladu s dokumentem „Digitální dovednosti pro všechny“: rozvoj digitálních dovedností, aby všichni občané mohli být aktivní v naší digitální společnosti, což je jeden z pilířů Koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa. Tato iniciativa je inspirována sociálními ambicemi oslovovat, podporovat a poskytovat služby digitálního vzdělávání starším občanům s využitím sítě místních orgánů a přínosů zásady subsidiarity. Proto se zasedání konají v dobře vybraných oblastech veřejného zájmu, které fungují jako „digitální kouty“ a poskytují starším lidem pohodlné prostředí. V této souvislosti se začleněním IKT do každodenních činností pod vedením „digitálních školitelů“ promítá výuková sezení do živé zkušenosti s rozvojem nových návyků. „Digitální asistenti“ hrají důležitou úlohu v úspěchu iniciativy a poskytují každému členovi týmu individuální učení a podporu přizpůsobenou věku a široké škále různých prostředí. Zasedání proto zahrnují interaktivní vzdělávací aktivity, které reagují na různé potřeby a možnosti účastníků, zatímco „digitální asistenti“ jsou: a) vyškolené pro práci na základě zásad vzdělávání dospělých a b) vyzývají, aby starší osoby motivovaly k používání technologií s důvěrou, odpovědností a bezpečí autentickým způsobem.

Klíčové přínosy

Pokud jde o účast a začlenění, starší lidé ve venkovských oblastech iniciativu nadšeně uvítali, aniž by docházelo k diskriminaci z hlediska pohlaví, vzdělání a povolání. Více než 1400 příjemců s průměrným věkem 71,5 let se zúčastnilo více než 7000 akcí zaměřených na rozvoj digitálních dovedností. Z údajů vyplývá, že většinu příjemců tvořily ženy – 71,6 % všech účastníků –, důchodci – 88,7 % všech účastníků – a ve věku 55–80–91 % všech účastníků.

Proč jde o příklad inspirativní praxe?

Kromě toho byl proveden průzkum spokojenosti zákazníků, který ukázal vysokou míru využití individuálních potřeb a zároveň přinesl pozitivní výsledky, pokud jde o využívání digitálních služeb a opětovné použití programu. Více než 94 % účastníků získalo vysoké a velmi vysoké skóre v oblasti celkové spokojenosti – 15,2 % (4/5), 78,9 % (5/5), zatímco významný počet účastníků přesahující 89 % zvýšil jejich používání digitálních aplikací a důvěru. Kromě toho by více než 90 % účastníků často využívalo program, pokud by byl trvalý, přičemž více než 80 % z nich by se k němu velmi často vrátilo.

A konečně, digitální komunity vytvořené účastníky a „Digitální asistenti učitelů“ svědčí o pozitivním přijetí programu spolu s trvalým zapojením do zlepšování digitálních dovedností.

Iniciativa byla nyní realizována v šesti obcích ve spolupráci s orgány místní samosprávy. Kromě toho je iniciativa navržena podle ustanovení Evropského fondu na podporu oživení a spočívá v geografickém, vzdělávacím a sociálním rozvoji. Širšího zeměpisného pokrytí bude dosaženo prostřednictvím vnitrostátní sítě institucí místního rozvoje, která poskytne rozsah, včetně příjemců v celé zemi.