O příkladu
Vanda a Eda v Onl@jn světě jsou ilustrované povídky a namluvené příběhy pro děti o nástrahách internetu. Proč Edu bolela hlava? Proč se spolužáci zlobili na Vandu? Proč už oba dva nikdy nepůjdou na schůzku s cizím člověkem? To vše a mnohem více v příbězích s obrázky.
Povídkové a ilustrované příběhy popisující rizika online prostředí pro předškoláky a žáky 1. a 2. tříd základních škol. Příběhy existují v podobě knihy, online kurzu s interaktivními kvízy a již brzy také jako namluvené povídky díky spolupráci s Českým rozhlasem – Rádio Junior. Sourozenci Vanda a Eda vypráví svým vrstevníkům o tom, jak se jim dostal do ruky první mobilní telefon, proč je bolela hlava z hraní her nebo třeba jak se setkali s online predátorem.
Osvětový materiál NÚKIB v podobě povídek, zaměřený na témata kybernetické bezpečnosti, který nachází ukotvení v RVP ZV a je rozšířen o metodickou a podpůrnou část pro vyučující.
Zóna pro lektory
Při nástupu do 1. třídy ZŠ řada žáků dostává do rukou svůj první mobilní telefon s připojením k internetu. Čeká je spoustu zábavy, ale i rizik, kterým můžeme předcházet. Právě k tomu slouží povídky od Vandy a Edy. Jsou zpracovány do podoby online kurzu, může si je také stáhnout jako obrázkové karty s lektorskou příručkou. Podpůrné materiály najdete v této složce.
O co jde?
Tato vzdělávací aktivita se zaměřuje na témata nadužívání digitálních technologií, online komunikace a kybergrooming, digitální identita a práce s informacemi. V rámci této aktivity se žáci stávají součástí povídek sourozenců Vandy a Edy, kteří vystupují jako hlavní postavy a vypravěči. Průchod kurzem nebo realizace vzdělávací aktivity v podobě obrázkových karet má žáky nejen seznámit s riziky, ale především vést k zamyšlení nad svým vlastním chováním na internetu.
Jaká je role lektora?
Vzdělávací aktivita je připravena takovým způsobem, aby mohla být realizována jako samostudium nebo lektorovaná. S ohledem na font písma doporučujeme realizaci aktivity se začínajícími čtenáři vždy pod vedením lektora. Přidanou hodnou lektora je také možnost pracovat bez použití mobilního telefonu, tabletu či počítače, pouze s obrázkovými kartami. Dále zodpovězení a diskuze otázek, kterým se kurz nevěnuje, a také možnost ukotvení získaných znalostí. Lektor může rovněž využít lektorské příručky.
Všechny potřebné informace se žáci dozví z kurzu, případně prostřednictvím lektorské příručky. Díky nim zvládnete realizaci aktivity bez ohledu na to, zda jste rodič, učitel nebo třeba učící knihovník.
Realizovali jste s žákem / potomkem Vandu a Edu? Budeme rádi za vyplnění anonymní zpětné vazby v dotazníku.
Vzdělávací cíle
Žák se při průchodu povídkami seznamuje s riziky pohybu na internetu a osvojuje si základy bezpečné komunikace. Po průchodu povídkami:
- Žák vysvětlí, čím může být on-line komunikace nebezpečná
- Žák chápe, že pohybem na internetu buduje svou digitální stopu
- Žák si uvědomuje, jak mohou digitální technologie působit na jeho zdraví
RVP ZV 2017
Žák si osvojuje například tyto očekávané výstupy RVP ZV 2017:
- ČJS-3-5-03 chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné; ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek
- ČJS-3-5-01 uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
- ICT-5-2-03 komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
RVP ZV 2021
Žák si osvojuje například tyto očekávané výstupy RVP ZV 2021:
- ČJS-3-5-03 chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné; ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek
- ČJS-3-5-01 uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví