Může kombinovaná výuka zvýšit inkluzivnost vzdělávání?
Autor: Eleonora Censorii, Platforma pro digitální dovednosti a pracovní Publikováno: 2. února 2023 02.02.2023
Kombinovaná výuka, což znamená kombinaci různých vzdělávacích prostředí a (ne)digitálních nástrojů, získalo v posledních letech větší naléhavost a pozornost, a to jak v důsledku dopadu pandemie na vzdělávání, tak v důsledku začlenění studentů vysídlených z Ukrajiny v členských státech.
Obě tyto rušivé události jasně ukázaly, že je třeba, aby vzdělávání bylo citlivější a odolnější, a to i prostřednictvím strategií kombinovaného učení.
Nová tematická zpráva a informativní přehled osvětlují výzvy, základní faktory a politická hlediska týkající se smíšeného učení a začleňování.
Smíšené učení za účelem začlenění: zkoumání výzev a podpůrných faktorů. Klíčová sdělení a ilustrativní příklady vypracovala pracovní skupina pro školy strategického rámce EHP, která se v roce 2022 rozhodla pracovat na „kombinovaném učení za účelem začlenění“. Zpráva a informativní přehled určily klíčová sdělení, jimiž se má řídit tvorba politik v oblasti inkluzivních a účinných přístupů smíšeného učení.
Klíčová sdělení pro tvůrce změn
Tvůrci politik EU mohou podporovat kombinovanou výuku ve formálním školním vzdělávání skrze:
- informování o tom, jak může podpořit kvalitní a inkluzivní vzdělávání
- podporu pokračujícího mezinárodního vzájemného učení a výzkumu účinné politiky a praxe smíšeného učení
Vnitrostátní, regionální a/nebo místní tvůrci politik mohou vytvořit podmínky pro účinné kombinované vzdělávání skrze:
- zajištění toho, aby vedoucí pracovníci škol a učitelé měli čas a flexibilitu na inovace
- sdílení výsledků výzkumu, pilotních projektů a příkladů osvědčených postupů
- zajištění toho, aby školy měly dostatek finančních prostředků na podporu navrhování, provádění a hodnocení kombinovaného učení
- zajištění toho, aby normy pro vedoucí pracovníky škol a učitele, rámce kompetencí a/nebo profesní profily odrážely škálu dovedností potřebných k usnadnění účinného smíšeného učení
- podpora a vytváření pobídek a příležitostí k profesnímu vzdělávání v oblasti smíšeného učení pro vedoucí pracovníky škol a učitele
Vedoucí pracovníci škol a jejich týmy mohou pomoci
- podporou kultury kolektivní angažovanosti a odpovědnosti v rámci své školy
- mobilizací zdrojů ve škole a komunitě
- podporou účasti v komunitních sítích
Zpráva shrnuje hlavní zjištění a závěry plenárních zasedání, semináře a činnosti vzájemného učení konané v roce 2022 a poukazuje na různé příklady z členských států.
© Adobe Stock
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz