Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Užití počítačů
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující informační a komunikační technologie (IKT)
Téma: Umělá inteligence, Robotika, Virtuální realita, Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti pro pracovní sílu
Digitální dovednosti pro ICT odborníky
Digitální dovednosti ve vzdělávání
Digitální dovednosti pro všechny
Úroveň digitálních dovedností: Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie
Druh iniciativy: Národní iniciativa
Druh publikace: Infopřehled, Zpráva, Studie
Geografický rozsah: Spojené království

O publikaci

Instituce inženýrství a technologie (IET) pověřila společnost YouGov provedením průzkumu, který posoudí mezeru v digitálních dovednostech ve Spojeném království, její dopad na zaměstnavatele a možná řešení této výzvy.

Výsledky ukazují, že v odvětví technologií existuje mezera v digitálních dovednostech a má podle zaměstnavatelů inženýrských služeb závažný dopad na podnikání. Tito zaměstnavatelé se naštěstí domnívají, že jejich pracovní síla je agilní a nabízejí řešení nedostatků. Studie uvádí tyto hlavní perspektivy:

Prostředí digitálních dovedností

Mnoho inženýrských firem uvádí, že alespoň někteří zaměstnanci pravidelně používají robotiku/automatiku (47 %), umělou inteligenci (45 %) a virtuální realitu (32 %). Většinu zaměstnanců využívajících tyto technologie však má mnohem méně podniků. U většiny jsou „digitální dovednosti“ definovány široce. Informační technologie/komunikace obecně lépe chápou rozsah a specifika digitálních dovedností v rámci inženýrského povolání.

Současná potřeba pracovní sílyzaměstnavatelé

ve strojírenství uvádějí problémy s dovednostmi na vnějším trhu práce technických pracovníků (54 %) a jejich současné inženýrské/technické pracovní síly (47 %). Mezera v digitálních dovednostech může brzdit hospodářství Spojeného království. Mezi zaměstnavateli, kteří uvádějí nedostatek digitálních dovedností ve své technické pracovní síle, 49 % uvádí, že poškozuje produktivitu, 35 % uvádí, že omezuje růst, 35 % uvádí, že poškozuje inovace, a 29 % uvádí, že snižuje jejich schopnost uzavírat smlouvy.

Úroveň dovedností v rámci zaměstnavatelů inženýrských

služeb budou s největší pravděpodobností považováni za důležitou úroveň zaměstnanců pro organizace (88 %) a pro zaměstnavatele s nedostatky v dovednostech na této úrovni, téměř polovina poskytuje další odbornou přípravu, která by tomu zabránila (48 %). Přibližně tři z deseti osob s nedostatkem dovedností na úrovni techniků změní v důsledku toho plány náboru pracovníků, například na nábor většího počtu techniků, aby získali nezbytné pokrytí (29 %), nebo namísto toho nábor na jiných úrovních (28 %).

Technické vzdělávání

Zaměstnavatelé v oblasti technického vzdělávání a inženýrství zjišťují nedostatek technických dovedností prostřednictvím kvalitativní zpětné vazby od vedoucích pracovníků (61 %) a auditů dovedností (31 %). Z údajů vyplývá, že 87 % zaměstnavatelů zajišťuje nebo financuje určitou formu odborné přípravy. Nejčastějšími formami odborné přípravy jsou zaměstnání (70 %), interní programy (51 %), on-line učení (51 %) a formální kvalifikace (51 %). Zjištění ukazují, že 44 % zaměstnavatelů inženýrských zařízení poskytuje svým zaměstnancům odbornou přípravu v oblasti digitálních dovedností. U velkých zaměstnavatelů (58 %) je však více než dvakrát vyšší pravděpodobnost než malé a střední podniky (27 %) poskytovat svým zaměstnancům odbornou přípravu v oblasti digitálních dovedností.

Budoucnost digitálních dovedností

Očekává se, že budoucnost digitálních dovedností v nově vznikajících technologiích bude v blízké budoucnosti důležitější než nyní, jako je umělá inteligence (36 %), rozšířená realita (22 %) a kvantové inženýrství/výpočet (22 %). Tři čtvrtiny uvádějí, že jejich techničtí pracovníci mohou používat stávající soubory dovedností v nových situacích a byli by schopni se přizpůsobit novým technologiím (74 %). Pokud jde o nedostatek dovedností v blízké budoucnosti – 31 % zaměstnavatelů uvádí, že umělá inteligence/učení strojů bude důležité pro růst odvětví. 50 % těchto zaměstnavatelů však uvádí, že v této oblasti nemají potřebné dovednosti.

Strategie pro získání digitálních dovedností

Strategie pro získání digitálních dovedností zaměstnavatelů ve strojírenství zavedly strategii pro začlenění digitálních dovedností do jejich pracoviště (51 %). U malých astředních podniků je pro tento účel méně pravděpodobné, že budou mít zavedenou strategii (41 %). 92 % těch, kteří mají strategii v oblasti digitálních dovedností, budou potřebovat další dovednosti, aby ji mohli realizovat. Zaměstnavatelé uvádějí, že největší dopad, který by vláda mohla mít, spočívá v jejich podpoře, neboť rekvalifikaci stávající pracovní síly (58 %), nabízejí více finančních prostředků na učňovskou přípravu (39 %) a podporují školy a vysoké školy při poskytování lepšího poradenství v oblasti profesní dráhy (33 %).

⚠ Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.