Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Vzdělávání a výchova dále nedefinované Pracovní dovednosti Informační a komunikační technologie (IKT) dále nedefinované |
---|---|
Téma: | Digitální dovednosti |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti ve vzdělávání |
Úroveň digitálních dovedností: | Základní, Střední, Pokročilá |
Druh iniciativy: | Mezinárodní iniciativa |
Druh publikace: | Zpráva |
Geografický rozsah: | Evropská unie |
O publikaci
Iniciativa EIT Digital „Budoucnost vzdělávání pro digitální dovednosti“ je součástí série zprávy EIT Digital Makers & Shapers.
V této nové zprávě EIT Digital hodnotí zejména otázky digitálních dovedností a digitální specializace, přičemž zohledňuje nabídku vzdělávání a odborné přípravy v širším smyslu, kterou prezentuje veřejný i soukromý sektor, určuje hlavní nedostatky a z nich vyvozuje budoucí scénáře.
Po analýze hlavních trendů ve veřejné i soukromé nabídce odborné přípravy zpráva identifikuje čtyři hlavní nedostatky:
- Jasná roztříštěnost v přístupu k digitálním kompetencím v celé Evropě
- Evropské instituce na univerzitní úrovni pro specializované digitální dovednosti v průměru pomalu mění své studijní programy a přizpůsobují se dynamice potřeb trhu práce.
- Nedostatek nabídky soukromého sektoru, která by řešila průměrnou úroveň digitálních dovedností
- Nabídky technologických gigantů a specializovaných struktur v soukromém sektoru se obvykle zaměřují na své vlastní potřeby trhu práce a jsou exkluzivní
Podle EIT Digital mohou tyto hlavní nedostatky vést ke čtyřem extrémním scénářům založeným na odlišném budoucím vývoji nabídky všeobecných a specializovaných digitálních dovedností ve veřejném i soukromém sektoru: „Digitální selektivita“, „Digitální hojnost“, „digitální rozšiřování“ a „digitální deprivace“.
3 doporučení ke zlepšení vzdělávání v oblasti digitálních dovedností
Na základě prognostických scénářů zpráva obsahuje tři doporučení, která mohou pomoci pokročit v nejlepším scénáři „Digitální hojnost“:
1. Celý evropský veřejný vzdělávací systém na všech úrovních musí urychleně modernizovat do značné míry zastaralé programy digitálního vzdělávání.
2. Rozptýlené soukromé iniciativy v oblasti digitálního vzdělávání by měly přejít k doplňkové, širší a lépe koordinované celkové nabídce iniciativ v oblasti digitálních dovedností.
3. V zájmu zlepšení celkové kvality, účinnosti a účelnosti musí být celoevropské iniciativy, sítě a ekosystémy v oblasti digitálních dovedností lépe koordinovány.
Úplnou analýzu naleznete na digitálních internetových stránkách EIT.