Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Pedagogika
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující informační a komunikační technologie (IKT)
Téma: Umělá inteligence
Cílová skupina: Digitální dovednosti ve vzdělávání
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie
Druh iniciativy: Mezinárodní iniciativa
Druh publikace: Studie, Pracovní dokument
Geografický rozsah: Evropská unie
Finsko

O publikaci

V mezinárodní literatuře má Finsko již více než dvě desetiletí jeden z nejvýkonnějších vzdělávacích systémů. Jeho inovační výkonnost spočívá na modelu vysoké důvěry podniků a kvalitních veřejných služeb financovaných z veřejných prostředků v oblastech, jako je vzdělávání, výzkum a sociální zabezpečení. V současné době závisí trvalý úspěch jejího přístupu na vytvoření stavebních kamenů pro lepší budoucnost práce v kontextu rychlého technologického pokroku v oblasti umělé inteligence a souvisejících technologií, kde se snaží stát světovým lídrem v oblasti digitálních inovací zaměřených na člověka.

Země proto poskytuje jedinečnou příležitost porozumět narativům a politickým zásahům, které utvářejí vnímání budoucnosti práce a vzdělávání v Evropě. Finsko nedávno zavedlo tři hlavní strategické iniciativy:

  • Strategie pro umělou inteligenci: Věk umělé inteligence ve Finsku
  • Budoucnost práce do roku 2030
  • Reforma průběžného vzdělávání

V tomto ohledu představuje přístup vlády k provádění reformy průběžného učení zřízením Národního střediska služeb pro průběžné vzdělávání, které by stimulovalo další nabídku krátkých kurzů založených na dovednostech, a strategie a vize navržené inovačním fondem SITRA prostřednictvím modelu lokalizovaných ekosystémů tvorby dovedností a založených na systematickém experimentování představují dva odlišné scénáře pro realizaci Finska jako společnosti náročné na učení. Posledně uvedený model by mohl Finsko považovat za celosvětově vedoucí zemi, která by ukázala nové cesty k digitálně inkluzivní společnosti a budoucnosti práce založené na pocitu osobní odpovědnosti, kompetencí a osobního významu. V takovém případě se učení v ekosystémech může projevit takovým způsobem, aby pracovní život obnovil kompetence a kompetence k obnovování pracovního života.

Z pohledu finského procesu strategie umělé inteligence a nedávné reformy průběžného učení se dokument zabývá zaváděním prognóz jako prostředku k řešení kritických nejistot a věrohodných budoucnosti jako prostředku dlouhodobé tvorby politik. Zadruhé, dokument ilustruje, že ačkoli Finsko vybudovalo značné budoucí schopnosti, přetrvávají problémy, pokud jde o provádění politik. Nově se objevující problémy se týkají toho, kdo je pozván ke stolu, a latentní rizika skupinového myšlení. Co je však důležitější, finské zkušenosti naznačují, že je třeba zvážit, jak mohou prognostické metody přispět k procesům provádění politik a co by to znamenalo, pokud jde o institucionální uspořádání a schopnosti.