Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Vzdělávání a výchova dále nedefinované
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující informační a komunikační technologie (IKT)
Téma: Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti pro pracovní sílu
Digitální dovednosti ve vzdělávání
Digitální dovednosti pro všechny
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední, Pokročilá
Druh iniciativy: Národní iniciativa
Druh publikace: Zpravodaj
Geografický rozsah: Irsko

O publikaci

Národní bulletin dovedností 2022, nyní ve svém 18. vydání, vydává oddělení pro dovednosti a trh práce irského úřadu pro další vzdělávání a odbornou přípravu (SOLAS). Jeho cílem je pomoci při formulování politik v oblasti zaměstnanosti, vzdělávání/odborné přípravy a přistěhovalectví. Poskytuje návod, jak informovat a utvářet politiku, zejména pokud jde o dovednosti – včetně příležitostí k rekvalifikaci –, které lze získat prostřednictvím irského systému vzdělávání a odborné přípravy. Zaměřuje se na poradce v oblasti profesního poradenství, studenty a další jednotlivce, kteří se rozhodují pro volbu povolání a vzdělávání.

Vnitrostátní bulletin dovedností nabízí podrobný přehled o trhu práce v roce 2021 a zkoumá širokou škálu povolání, zdůrazňuje ta, která jsou na trhu práce nejvíce požadována, a identifikuje problémy, které se objevují.  V roce 2022 nebyla irská pracovní síla nikdy větší a i nadále roste, přičemž do konce minulého roku bylo zaměstnáno 2,5 milionu lidí. 

Růst zaměstnanosti vedl nejen k zintenzivnění stávajících nedostatků v oblasti dovedností, ale také ke vzniku dalších nedostatků v celé řadě povolání. Irské hospodářství potřebuje více odborníků a inženýrů v oblasti informačních a komunikačních technologií a je třeba obsadit mnoho volných pracovních míst v oblasti zdravotní péče, stavebnictví, pohostinství a dopravy. Přestože se mnoho z těchto nedostatků potýká na celém světě, je naprosto nezbytné, aby se irský systém vzdělávání a odborné přípravy i nadále vyvíjel tak, aby odpovídal potřebám trhu práce, zejména pokud jde o měnící se požadavky na dovednosti spojené s technologickými změnami a přechod na nízkouhlíkové hospodářství.

Systém terciárního vzdělávání rovněž pracuje na řešení zjištěných nedostatků v oblasti dovedností, přičemž programy zahrnují dovednosti pro konkurenceschopnost, dovednosti pro pokrok, síť Skillnet, Springboard, kurzy v budovách s téměř nulovou spotřebou energie (NZEB) a střediska excelence (řešení dovedností pro modernizaci, včetně dovedností NZEB), eCollege a rozšiřující se a diverzifikovají nabídku učňovské přípravy.

Národní bulletin dovedností se skládá z 10 oddílů:

  1. Makroekonomická;
  2. Přehled trhu práce;
  3. Zaměstnanost podle hospodářských odvětví;
  4. Zaměstnání podle širokého povolání;
  5. Regionální přehled trhu práce;
  6. Nezaměstnanost;
  7. Přechody na trhu práce a přijímání nových pracovních míst v poslední době;
  8. Pracovní povolení;
  9. Volná pracovní místa;
  10. Profesní profily zaměstnání.

Bohatství materiálů v těchto oddílech má zásadní význam pro další systém vzdělávání a odborné přípravy (FET), jako je poskytování dovedností v oblasti FET, vnitrostátní iniciativy na podporu lidí směrem k zaměstnání nebo zvyšování kvalifikace napříč prostředím celoživotního učení. Bulletin lze považovat za klíčový faktor pro toto odvětví a celkovou národní strategii pro další vzdělávání a odbornou přípravu.