Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Osobní dovednosti a rozvoj Vzdělávání a výchova dále nedefinované Pedagogika |
---|---|
Téma: | Digitální dovednosti |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti ve vzdělávání |
Úroveň digitálních dovedností: | Základní, Střední, Pokročilá |
Druh iniciativy: | Institucionální iniciativa EU |
Druh publikace: | Zpráva |
Geografický rozsah: | Evropská unie |
O publikaci
Srovnávací zpráva Monitor vzdělávání a odborné přípravy obsahuje širokou celounijní analýzu systémů vzdělávání a odborné přípravy. Zpráva sleduje pokrok při dosahování cílů na úrovni EU dohodnutých
v rámci strategického rámce evropské spolupráce v této oblasti. Konkrétně bylo stanoveno sedm cílů na úrovni EU a tato zpráva je doplňuje o četné podpůrné ukazatele, které objasní kontext a možné politické páky.
Na základě nejnovějších dostupných údajů zpráva uvádí hlavní trendy ve vzdělávání na evropské úrovni a mimo jiné uvádí, že:
Budoucí snížení počtu případů předčasného odchodu ze vzdělávání vyžaduje lepší schopnost reagovat
- Podíl osob předčasně ukončujících vzdělávání a odbornou přípravu, který byl v roce 2021 na úrovni 9,7 %, nadále klesá a je na dobré cestě k dosažení cíle pro rok 2030, který činí méně než 9 %. Přibližně 3,1 milionu mladých lidí nemá v současné době přístup ke vzdělávání a odborné přípravě, přičemž dosáhli nejvýše nižšího sekundárního vzdělání, a pouze 42,3 % z nich má nějaké zaměstnání.
Odborné vzdělávání a přípravu charakterizuje různorodé a měnící se prostředí
- Téměř polovina (48,7 %) všech žáků zapsaných do vyššího sekundárního vzdělávání se účastní odborného vzdělávání a přípravy. Monitor vzdělávání a odborné přípravy 2022 zachycuje pokrok při dosahování tří klíčových cílů v oblasti odborného vzdělávání a přípravy, které se týkají učení se prací, mobility a zaměstnatelnosti absolventů.
Rozšíření vysokoškolského vzdělávání zakrývá přetrvávající rozdíly
- V roce 2021 bude mít 41,2 % osob ve věku 25–34 let dosažené terciární vzdělání, čímž se EU přiblíží k cíli pro rok 2030, který činí alespoň 45 %. Desítky let pokračující rozvoj vzdělávání však doprovází stále se zvětšující genderové rozdíly, které dosahují 11,1 procentního bodu ve prospěch žen.
Doba změn vyžaduje celoživotní rozvoj dovedností
- V roce 2021 se 10,8 % dospělých ve věku 25 až 64 let účastnilo formálních nebo neformálních vzdělávacích aktivit během předchozích čtyř týdnů, což ukazuje na oživení po poklesu způsobeném pandemií v předchozím roce.
Zaměření na digitální dovednosti a dovednosti v oblasti udržitelnosti se týká účastníků vzdělávání všech věkových kategorií
- Pro podporu digitálních dovedností a dovedností v oblasti udržitelnosti může být přínosem, pokud budou jako průřezové předměty začleněny do povinného vzdělávání. Pomůže také posílení sebedůvěry a dovedností učitelů.