Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Pedagogika
Téma: Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti ve vzdělávání
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední, Pokročilá
Druh iniciativy: Mezinárodní iniciativa
Druh publikace: Odborná práce, Pracovní dokument
Geografický rozsah: Evropská unie
Mimo EU

O publikaci

Vzestup digitálního trhu práce: charakteristiky a důsledky pro výzkum vzdělávání, příležitostí a práce je součástí série pracovních dokumentů, které vydal mezinárodní tým výzkumníků z organizace Digital Futures of Work.

Výzkum vzdělání a práce se obvykle zaměřuje na roli kvalifikace při utváření individuálních příležitostí v nabídce pracovních míst. Navzdory své klíčové roli v pochopení vazby mezi vzděláním a prací zůstává způsob fungování trhu práce ve stále více digitálním kontextu nedostatečně prozkoumán.

Tento článek vysvětluje, proč je nutné digitální trh práce studovat, a to nejen kvůli poklesu vnímané hodnoty kvalifikací, ale také proto, že rychlé digitální inovace mění strukturu trhu práce a utvářejí nabídku pracovních míst.

Digitální nástroje poskytují uchazečům o zaměstnání nové způsoby, jak se popsat, a zaměstnavatelům další kvantifikovatelné údaje o kandidátech, a to v reálném čase a s nízkými náklady. Autoři identifikují tři dimenze digitálních trhů práce, které je odlišují od dřívějších “analogových” modelů, tzv: ICE:

  1. Informace
  2. Řízení
  3. Účast

Dokument dále vysvětluje, jak změny v těchto rozměrech přispívají k restrukturalizaci náborového procesu, a nastiňuje některé důsledky pro současné pojetí vztahu mezi vzděláváním a prací a sociálních nerovností.

⚠ Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz