Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující vzdělávání a výchovu
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující informační a komunikační technologie (IKT)
Téma: Umělá inteligence, Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti ve vzdělávání
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie
Druh iniciativy: Mezinárodní iniciativa
Druh publikace: Studie
Geografický rozsah: Evropská unie

O publikaci

Umělá inteligence a vzdělávání: Pokyny pro tvůrce politik vypracovává UNESCO v rámci provádění Pekingského konsensu, jejichž cílem je podpořit tvůrce politik připravených na umělou inteligenci ve vzdělávání. Jeho cílem je dosáhnout společného porozumění příležitostem, které umělá inteligence nabízí pro vzdělávání, a jejím důsledkům pro základní kompetence, které vyžaduje éra umělé inteligence.

Očekává se, že umělá inteligence ve vzdělávání dosáhne do roku 2024 hodnoty 6 miliard USD a má potenciál řešit některé z největších výzev v dnešním vzdělávání, inovovat postupy výuky a učení a v konečném důsledku urychlit pokrok při plnění cíle udržitelného rozvoje OSN č. 4. Tento rychlý technologický vývoj však nevyhnutelně přináší řadu rizik a výzev, které dosud předstihly politické diskuse a regulační rámce.

Tvůrci politik a pedagogové vstoupili na neprobádané území, které vyvolává zásadní otázky o tom, jak bude budoucnost učení spolupracovat s umělou inteligencí. Základní zásadou je, že zavádění a využívání umělé inteligence ve vzdělávání se musí řídit hlavními zásadami začleňování a rovnosti. Aby k tomu mohlo dojít, musí politiky podporovat spravedlivý a inkluzivní přístup k umělé inteligenci a využívání umělé inteligence jako veřejného statku, se zaměřením na posílení postavení dívek a žen a znevýhodněných socioekonomických skupin. Rostoucí využívání nových technologií umělé inteligence ve vzdělávání bude přínosem pro všechny lidstvo pouze tehdy, pokud – již od návrhu – posílí přístupy k pedagogice zaměřené na člověka a dodržují etické normy a standardy. Umělá inteligence by měla být zaměřena na zlepšení učení pro každého studenta, posílení postavení učitelů a posílení systémů řízení učení. Kromě toho je příprava studentů a všech občanů na bezpečný a efektivní život a práci s umělou inteligencí sdílenou výzvou na celosvětové úrovni. Budoucí systémy učení a odborné přípravy musí všechny lidi vybavit základními kompetencemi v oblasti AI, včetně porozumění tomu, jak umělá inteligence shromažďuje data a jak je schopna s nimi manipulovat, a dovednostmi k zajištění bezpečnosti a ochrany osobních údajů. A konečně, umělá inteligence ze své podstaty přesahuje odvětví, plánování účinných politik v oblasti umělé inteligence a vzdělávání vyžaduje konzultace a spolupráci se zúčastněnými stranami napříč obory a odvětvími.

Tato publikace nabízí tvůrcům politik pokyny, jak nejlépe využít příležitostí a řešit rizika, která představují rostoucí propojení mezi umělou inteligencí a vzděláváním. Začíná základními prvky umělé inteligence: definice, techniky a technologie. Pokračuje podrobnou analýzou nových trendů a důsledků umělé inteligence pro výuku a učení, včetně toho, jak můžeme zajistit etické, inkluzivní a spravedlivé využívání umělé inteligence ve vzdělávání, jak může vzdělávání připravit lidi na život a práci s umělou inteligencí a jak lze umělou inteligenci použít k posílení vzdělávání. V neposlední řadě přináší výzvy spojené s využíváním umělé inteligence k dosažení cíle udržitelného rozvoje č. 4 a nabízí tvůrcům politik konkrétní proveditelná doporučení pro plánování politik a programů pro místní kontext.