Základní informace o publikaci

Oblast vzdělávání a rozvoje: Všeobecné programy a kvalifikace dále nedefinované
Téma: Umělá inteligence, Digitální dovednosti
Cílová skupina: Digitální dovednosti pro pracovní sílu
Digitální dovednosti pro všechny
Úroveň digitálních dovedností: Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie
Druh iniciativy: Národní iniciativa
Druh publikace: Zpráva
Geografický rozsah: Spojené království

O publikaci

CILIP, knihovna a informační asociace, zveřejnila v květnu 2021 zajímavou výzkumnou zprávu: „Dopad umělé inteligence, strojového učení, automatizace a robotiky na informační profesi“, který byl rovněž projednán na nedávném webináři pod stejným názvem. Zaměření na odpovědi na otázky, zda mají odborníci na informace nezbytné digitální dovednosti a porozumění, aby plně podpořili své uživatele v bezpečném a úspěšném zapojení do umělého inteligentního světa; jaké etické otázky se týkají zavádění těchto technologií; a jak bude vypadat soubor dovedností budoucí pracovní síly. 

Umělá inteligence a roboti mají potenciál způsobit rušivé změny napříč knihovnami a informačními pracovními místy. Mohly by výrazně zlepšit přístup k informacím; mohou změnit profesní role v oblasti informací a v některých odvětvích již existují. Umělá inteligence nahradí některé prvky lidské práce, konkrétně opakující se znalostní a servisní práci. Mohlo by to však rovněž vést k rozšíření úlohy. Největší růst bude spočívat v technologických dovednostech. Stále mohou být zapotřebí i vyšší kognitivní dovednosti, ačkoli pokročilé dovednosti v oblasti gramotnosti nemusí být zapotřebí ve stejném významu. Ve srovnání s tradičními soubory dovedností se v budoucnu změní rovnováha.