Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Všeobecné programy a kvalifikace dále nedefinované |
---|---|
Téma: | Umělá inteligence, Digitální dovednosti |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti pro pracovní sílu Digitální dovednosti pro všechny |
Úroveň digitálních dovedností: | Základní, Střední, Pokročilá, Odborník na digitální technologie |
Druh iniciativy: | Národní iniciativa |
Druh publikace: | Zpráva |
Geografický rozsah: | Spojené království |
O publikaci
CILIP, knihovna a informační asociace, zveřejnila v květnu 2021 zajímavou výzkumnou zprávu: „Dopad umělé inteligence, strojového učení, automatizace a robotiky na informační profesi“, který byl rovněž projednán na nedávném webináři pod stejným názvem. Zaměření na odpovědi na otázky, zda mají odborníci na informace nezbytné digitální dovednosti a porozumění, aby plně podpořili své uživatele v bezpečném a úspěšném zapojení do umělého inteligentního světa; jaké etické otázky se týkají zavádění těchto technologií; a jak bude vypadat soubor dovedností budoucí pracovní síly.
Umělá inteligence a roboti mají potenciál způsobit rušivé změny napříč knihovnami a informačními pracovními místy. Mohly by výrazně zlepšit přístup k informacím; mohou změnit profesní role v oblasti informací a v některých odvětvích již existují. Umělá inteligence nahradí některé prvky lidské práce, konkrétně opakující se znalostní a servisní práci. Mohlo by to však rovněž vést k rozšíření úlohy. Největší růst bude spočívat v technologických dovednostech. Stále mohou být zapotřebí i vyšší kognitivní dovednosti, ačkoli pokročilé dovednosti v oblasti gramotnosti nemusí být zapotřebí ve stejném významu. Ve srovnání s tradičními soubory dovedností se v budoucnu změní rovnováha.