Základní informace o publikaci
Oblast vzdělávání a rozvoje: | Pedagogika Užití počítačů |
---|---|
Téma: | Digitální dovednosti |
Cílová skupina: | Digitální dovednosti ve vzdělávání Digitální dovednosti pro všechny |
Úroveň digitálních dovedností: | Základní, Střední |
Druh iniciativy: | Mezinárodní iniciativa |
Druh publikace: | Zpráva |
Geografický rozsah: | Evropská unie Albánie Bosna a Hercegovina Island Černá Hora Severní Makedonie Norsko Srbsko Švýcarsko Turecko |
O publikaci
Vzdělávání v oblasti informatiky má zásadní význam pro to, aby mladí lidé získali potřebné dovednosti, aby se mohli odpovědně a bezpečně aktivně zapojit do našich technologicky orientovaných a stále digitálnějších společností. Evropské země postupně zdokonalují své školní osnovy, aby reagovaly na novou realitu a potřeby.
Tato zpráva Eurydice poskytuje srovnávací analýzu vzdělávacích přístupů k výuce informatiky jako samostatného předmětu nebo začlenění do jiných předmětů v rámci základního a všeobecného nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání v letech 2020/2021. Zkoumá hlavní oblasti informatiky zahrnuté do výsledků učení příslušných předmětů. Zabývá se rovněž kvalifikacemi učitelů těchto předmětů a programy odborné přípravy a dalšími podpůrnými opatřeními na jejich podporu. Zpráva se týká všech členů sítě Eurydice (27 členských států EU a Albánie, Bosna a Hercegovina, Švýcarsko, Island, Lichtenštejnsko, Černá Hora, Severní Makedonie, Norsko, Srbsko a Turecko).
Analýza stávajících rámců kompetencí a učebních osnov se souvisejícími výsledky učení přispívá k budování společného porozumění a srovnatelnosti. Na základě této analýzy bylo určeno 10 klíčových oblastí informatiky jako význačná disciplína:
- Údaje a informace
- Algoritmy
- Programování
- Počítačové systémy
- Sítě
- Rozhraní člověk-systém
- Návrh podle vývoje
- Modelování a simulace
- Informovanost a posílení postavení
- Bezpečnost a zabezpečení
Informatika je považována za samostatný obor, pokud jsou výsledky učení v těchto oblastech zahrnuty do učebních osnov v samostatném oboru informatiky. První kapitola zejména porovnává začlenění informatiky mezi analyzovanými zeměmi. Druhá kapitola bude prezentovat výsledky učení v 10 oblastech obsahu, zatímco třetí kapitola se zaměří na profesní profil učitelů.