Smysluplné využívání digitálních technologií v MŠ
Autor: Petr Naske, Josef Dašek Publikováno: 2. května 2022 02.05.2022
NPI ČR v rámci aktivit platformy DigiKoalice pořádá jednou za dva měsíce online akci, na které se potkávají učitelé a ředitelé škol s organizacemi (firmy, neziskovky, VŠ), které podporuji ve školách rozvoj digitálního vzdělávání. Dubnové setkání bylo určeno pro mateřské školy a během 90 minut se na akci podařilo zájemcům představit nespočet inspirací. Záznam úvodu setkání a sekce pro učitele/učitelky najdete na https://youtu.be/Vvbr828xZgA a záznam ze sekce pro vedení škol najdete na https://youtu.be/X9HhEh73OPE.
Na zahájení akce vystoupil Josef Dašek, koordinátor aktivit DigiKoalice. Připomenul všem přítomným, že DigiKoalice je součástí celé sítě národních digitálních koalici v EU, které společně pečují o Digital Skills and Jobs portál, na kterém je možné diskutovat, hledat partnery a propagovat příklady dobré praxe. Část obsahu celoevropského portálu pro vás NPI ČR přináší v překladech z angličtiny i na webu DigiKoalice.
Lucie Gregůrková a Annou Stočesovou-Martínkovou z MŠMT upozornily ve svém vstupu, jakým způsobem se k MŠ letos dostanou finance z Národního plánu obnovy určené na nákup pokročilých digitálních pomůcek a unpluggeed aktivit, které najdou uplatnění při aktivizující práci s dětmi v MŠ, díky kterým jsou rozvíjeny digitální dovedností dětí a mají první zážitky s tím, jak řeší problémy stroje a roboti, rozvíjejí tak základy svého informatického myšlení.
Hana Splavcová z NPI ČR představila na akci nový rozcestník NPI ČR k předškolnímu vzdělávání, na kterém najdou MŠ garantované zdroje NPI ČR například k pedagogické diagnostice, metodické podpoře učitelů MŠ a také k základním gramotnostem. Při diskusi k možnostem digitálních technologií v MŠ zaznělo zejména, že je vhodné vybrat vhodnou metodiku pro debatu o digitálním světě dětí (např. sérii aktivit TIO NPI ČR) a k tomu volit takové digitální prostředky, které podpoří aktivizující metody zkoumání světa dětí. Digitální lupy, tablet či mobilní zařízení s fotoaparátem a podobně. Hlavní sdělení paní Splavcové můžete najít v její přednášce z března 2022 pro členské organizace DigiKoalice a také v části dubnového meetupu pro učitele.
Hlavní část akce byla věnována partnerům a členům DigiKoalice, kteří ve dvou sekcích představili své služby a řešení na podporu smysluplného využití IT v mateřských školách. Představujeme vám hlavní sdělení partnerů. Materiály a prezentace naleznete v online složce, níže v odrážkovém seznamu najdete pod heslem PRILOHA odkaz na konkrétní soubory partnerů.
- Zástupci NPI ČR představili metodiku TIO, sadu pracovních listů pro diskuse s dětmi o životě s digitálními technologiemi formou příběhů. Metodika je velmi vhodná také na otevření témat primární prevence v oblasti digitálních návyků dětí. Dále se účastníci seznámili s ORGPAD k příručce Digitální kompetence pro všechny z dílny projektu SYPO a také s online lekcemi pro pochopní základů oblastí digitálních kompetencí a informatického myšlení na MŠ a ZŠ z projektu Podpora práce učitelů.
- Firma ACER vystoupila s návodem, jak poznat vhodné digitální zařízení pro mateřské školy. Kolegové z ACER představili různé typy zařízení, která jsou více či méně vhodná pro výuku MŠ, ukázali, na co si při výběru zařízení pozor i zdroje informací, kde najít tipy na výběr technologií nebo přímo konzultaci.
- Firma BAKALÁŘI software představila své řešení Digiškolka – Moderní vzdělávání předškoláků, nabízí informační systém, interaktivní materiály, metodické příručky a pracovní sešity pro práci v MŠ. www.digiskolka.cz PŘÍLOHA
- Dům zahraniční spolupráce představil možnosti mezinárodních projektů eTwinning pro MŠ a pozval na své akce, například konferenci SchooLink, která proběhne 4.-5. 11. 2022 v Ostravě. Zvány jsou mateřské školy a učitelé prvního stupně, včetně škol speciálních a malotřídních.
- Firma H-EDU představila Informatiku s Emilem pro mateřské školy. Sada učebních materiálů a pomůcek rozvíjí moderním způsobem informatické myšlení dětí, zlepšuje logické myšlení, plánování, paměť a také komunikační dovednosti či práci v kolektivu. Je součástí koncepce výuky informatiky od MŠ až po maturitu. www.h-edu.cz/informatika. Nabízí také metodiku, jak zapojit Bee-boty do rozvoje matematické gramotnosti. www.h-ucebnice.cz/ms PRILOHA
- Společnost Kybercentrum představila své Kybernetické pohádky a metodiku, jak jejich pomocí začít s výukou kybernetické bezpečnosti. Materiály budou k dostání v tištěné podobě, případně je možné dohodnout individuální spolupráci na ověření/sdílení pohádek. PRILOHA
- Společnost Moravia Education představila nejen svůj produktový katalog, ale také provedla účastníky svým balíčkem s učebnicí pro rozvoj digitálních dovedností dětí. PRILOHA_PRIRUCKA PRILOHA_KATALOG
- Paní Miroslava Zajícová, provozovatelka online a offline Předškolní poradny, představila svou komunitu ředitelů/učitelů/učitelek MŠ, kterým nabízí bezplatné informační služby na webu a sociálních sítícíh. Pro zájemce provozuje placený Klub předškolní poradny, ve kterém jsou realizovány webináře a diskusní kluby. PRILOHA
Akci naživo sledovalo okolo 220 účastníků. Ze zpětných vazeb vyplývá, že akce pomohla mateřským školám zorientovat se v oblastech různé podpory učitelů i dětí v digitálním vzdělávání. DigiKoalice ráda přijme mezi své řady hosty, kteří nejsou zatím členskými organizacemi DigiKoalice. Individuální zájemci o sledování aktivit DigiKoalice mohou sledovat dění ve FB skupině DigiKoalice školám nebo na FB stránce či LinkedIn nebo Twitter. Zveme vás také do LinkedIn skupiny pedagogů a expertů zaměřené na digitální kompetence.