O strategii
Strategická iniciativa pro digitalizaci vzdělávání v Rumunsku SMART-Edu 2021–2027 byla vypracována
a v roce 2020 vstoupila do fáze veřejné konzultace. Cílem je snížit digitální rozdíly a zvýšit socioekonomické začlenění zvýšením digitálních dovedností a používání internetu mezi širokou populací a znevýhodněnými skupinami a pořádáním školení přizpůsobených potřebám každé komunity. Provádění strategické iniciativy koordinuje Ministerstvo školství a výzkumu.
Strategie se zaměřuje na tyto pilíře:
- Rozvoj digitálních dovedností na všech úrovních mezioborového vzdělávání, prostřednictvím specializovaných předmětů, formálních a neformálních činností.
- Podpora počátečního a průběžného digitálního vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Zlepšení digitální infrastruktury s cílem snížit nedostatky v připojení (připojení k internetu, vytváření vnitřních sítí, poskytování vybavení, poskytování technické podpory).
- Podpora vzdělávacích jednotek a institucí pro nabídky vzdělávání se specializací a digitálními kvalifikacemi vhodnými pro budoucí pracovní místa.
- Vytváření digitálních vzdělávacích nástrojů, podpora inovací s cílem přizpůsobit kreativní, interaktivní vzdělávací řešení zaměřená na studenty.
- Vytvoření atraktivních otevřených vzdělávacích zdrojů.
- Rozvoj a znásobení partnerství veřejného a soukromého sektoru účastí v digitálních sítích, a to i s evropskými a mezinárodními subjekty.
- Výměna osvědčených postupů na místních, celostátních vzdělávacích platformách elektronického učení na mezinárodních platformách (SELFIE, e-Twinning, s.a.).
- Podpora a podpora iniciativ v oblasti bezpečnosti na internetu, ochrany údajů, kybernetické hygieny a etiky IT.
- Rozvoj strategického prognostického rámce pro zelenou ekonomiku a přizpůsobení se pracovním místům budoucnosti.
Strategické iniciativy navrhuje tyto cíle:
- 90 % rumunského obyvatelstva bude digitálně gramotné;
- vzdělávání 82 % obyvatelstva ve věku 20 až 34 let na nově vznikající pracovní místa s cílem úspěšně vstoupit na trh práce;
- vybavení všech vzdělávacích jednotek v Rumunsku infrastrukturou a technologickými zdroji přizpůsobenými trvalým změnám.
Digitální vzdělávání je klíčovým cílem kvalitního, přístupného a inkluzivního hodnocení výuky a učení, jakož i potřeba strategického přístupu k získávání digitálních dovedností na všech úrovních vzdělávání.
Rozpočet
Rozpočet není znám.