🇱🇹 Litva: přehled digitálních dovedností
Autor: Lidija Kralj, Platforma pro digitální dovednosti a pracovní místa Publikováno: 22. srpna 2023 22.08.2023
Litva je v současnosti na 20. místě z 27 zemí EU v dimenzi lidského kapitálu indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) 2022. Litva soustavně překonává průměr EU, pokud jde o rovnost žen a mužů mezi odborníky na ICT, a tím přispívá k dosažení cíle genderové konvergence v rámci Digitální dekády. S 24 % pracovních míst v oblasti ICT obsazených ženami se země v současné době řadí na čtvrté místo v Evropské unii (průměr EU činí 19 %).
Téměř polovina obyvatel Litvy ovládá základní digitální dovednosti, průměr EU je přitom vyšší (54 % oproti 49 %). Údaje o digitálních schopnostech nad základní úrovní ukazují podobný nepoměr (23 % oproti 26 %). V současné době tvoří absolventi ICT 4 % všech absolventů v Litvě a 14 % litevských podniků nabízí svým zaměstnancům specializované školení v oblasti ICT, zatímco průměr EU je 20 %.
V ročence IMD World Competitiveness Yearbook 2022 je Litva na 2. místě (mezi 63 zeměmi) v digitálních/technologických dovednostech (2 body nad průměrem) a na 10. místě v používání digitálních prostředků a technologií (7,55 oproti průměru 6,29), to ukazuje, že společnosti velmi dobře používají digitální nástroje ke své činnosti. Zpráva také uvádí, že digitální transformace je ve firmách obecně dobře uplatňována (6,79 oproti průměru 5,95) a financování technologického rozvoje je snadno dostupné (25. místo).
Litevská Nacionalinės skaitmeninės koalicijos įkūrimas (Národní digitální koalice) byla založena v roce 2013 se záměrem zmírnit nedostatek odborníků na ICT, zlepšit podmínky zaměstnanců soukromého a veřejného sektoru a všech obyvatel k osvojení a neustálému prohlubování ICT a obecných dovedností potřebných pro práci, založit IT podnik a rozvíjet digitální trh, aby si více mladých lidí vybralo studium a povolání v oblasti ICT a dalších exaktních věd; umožnit osvojení digitálních a univerzálních dovedností potřebných pro práci na základě studia dalších exaktních věd. Zakládajícími členy Národní digitální koalice je šest společností a ministerstva školství a vědy, komunikací, sociálního zabezpečení a práce, Vilniuská univerzita a Technická univerzita v Kaunasu, koordinátorem této koalice je sdružení “Langas ateiti”.
Přehled státních strategií a národních iniciativ
Státní strategie
Strategie pokroku „Litva 2030“ je souhrnný dokument, který usnadňuje sledování strategických cílů a optimalizaci řady dalších strategických plánovacích dokumentů. Strategie usiluje o podporu hodnot orientovaných na pokrok v ekonomice, státní správě a společnosti. Takový vývoj povede k upevnění pokroku v hodnotách a k prosazování principů udržitelného rozvoje. V oblasti inteligentní společnosti jsou zásadními změnami rozvoj, uplatnění a uznání individuálních talentů.
Strategie OECD pro oblast dovedností v Litvě byla vypracována v roce 2020 ve spolupráci s litevskými ministerstvy ve snaze připravit politická doporučení přizpůsobená specifickým potřebám této země v oblasti dovedností. Stanovuje příležitosti a předkládá doporučení pro Litvu, jak lépe připravit mladé lidi na práci a život, zvýšit účast dospělých a podniků na vzdělávání, lépe využívat dovednosti lidí v práci a posílit řízení politik v oblasti dovedností.
Plán digitalizace litevského průmyslu na období 2020-2030 navrhuje klíčová střednědobá opatření, která mají být uskutečněna do roku 2027, a dlouhodobá opatření, která mají být uskutečněna do roku 2030, s důrazem na využití získaných zkušeností a nápravných kroků z let 2021-2027. Zaměřuje se na technologie, které budou mít největší dopad na digitalizaci litevského průmyslu do roku 2030, jako jsou aditivní výroba, automatizace, robotika, mechatronika, inteligentní senzory, fotonika, internet věcí, kybernetická bezpečnost, cloudová výroba, automatizované systémy řízení skladů, umělá inteligence rozšířená realita, systémy řízení podniku.
Národní iniciativy
V litevském plánu obnovy a odolnosti je na digitální transformaci určeno 31,5 % celkového rozpočtu. Hlavní cíle pro příštích 12 měsíců budou představovat základ pro inovativní technologická řešení v podnikání a každodenním životě, zefektivnění veřejných služeb, transformaci správy veřejných informačních technologií a postupné kroky k 5G.
Plán věnuje 32 % svých prostředků na digitální transformaci, včetně 117 milionů eur na litevské jazykové technologie. Ty mají usnadnit přístup k digitálním zdrojům všem a umožnit akademické obci a průmyslu vyvíjet technologie na míru. Projekt v hodnotě 35 milionů eur se například snaží o vývoj jazykových zdrojů, které by zdokonalily národní jazykové systémy umělé inteligence a napomohly zachování litevského jazyka. Plán podporuje zřízení státní infrastruktury cloudových služeb (95 milionů eur) a jedním z hlavních cílů je široké zavedení 5G (73,5 milionu eur).
„EdTech“ transformace digitálního vzdělávání slouží jako prostředek šíření digitálních vzdělávacích inovací ve školách a rozšiřování digitálních dovedností pedagogů. Tato iniciativa se týká vývoje digitálních výukových pomůcek, digitalizace výukového obsahu a nákupu vybavení pro distanční a hybridní výuku. Vznikne síť pedagogických inovativců a zkušební prostředí pro digitální vzdělávací novinky. Tím, že pedagogové získají možnost získat magisterský titul v oblasti IT, dojde k rozvoji digitálních pedagogických kompetencí. Iniciativa, kterou vede Národní vzdělávací agentura ve spolupráci s vysokoškolskými institucemi, byla zahájena v roce 2022 a skončí v roce 2024.
Cílem programu Milénium – Školní pokrok je změnit a zjednodušit školní prostředí a zajistit rovný přístup ke vzdělání pro všechny děti v Litvě bez ohledu na jejich bydliště nebo socioekonomické postavení. Program nabízí školní aktivity, vzdělávání učitelů a rozvoj infrastruktury a zároveň stanovuje požadavky pro obce, které o podporu žádají. Program bude financován částkou 210 milionů eur z plánu pro obnovu a odolnost. Byl zahájen v lednu 2022. Značná část obcí již stanovila školy, které se programu zúčastní. Poradenské služby jsou nabízeny tak, aby byly formulovány kvalitní investiční plány. Na konci června 2026 uskuteční program Škola tisíciletí nejméně 80 % litevských obcí a podpořeno bude 150 škol.
Litevské online dny pro seniory jsou každoroční kampaní, kterou od roku 2018 pořádá sdružení Langas ateiti. Vyzývá seniory, aby se zajímali o novinky v elektronických službách, naučili se kriticky hodnotit informace a rozvíjeli své digitální dovednosti.
Možnosti financování
Možnosti financování rozšiřování a prohlubování kvalifikace s cílem podpořit digitální kompetence jednotlivců a organizací je možné formou půjček, grantů a finančních nástrojů. V období 2021-2026 je většina aktivit v oblasti digitální transformace financována prostřednictvím plánu pro obnovu a odolnost, a také formou aktivit v rámci programů Horizont, Erasmus+, ESIF a grantových schémat EHP. Více informací naleznete na stránkách litevské národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa a v článku věnovanému možnostem financování digi dovedností v Litvě.
Disclaimer: Text byl automaticky přeložen z evropské platformy Digital Skills and Jobs. Pokud jste v textu našli chyby, obraťte se, prosím, na digikoalice@npi.cz.