Katalog kyberprevence

Metodiky a materiály

Na této stránce naleznete přehled metodik a materiálů, který vzešel z dvoukolového šetření mezi odborníky.

Výběr programů i plánování preventivních aktivit můžete konzultovat se svým metodikem prevence z pedagogicko-psychologické poradny.

Metodiky a materiály můžete jednoduše filtrovat a to podle typu materiálu. Celkem zde najdete 62 metodik a materiálů.

Ilustrační mapa k projektům kyberprevence

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost

Jsem netvor, tvor, který žije na netu

Popis Osvětový video­kurz o lidech a digitálních technologiích vhodný pro žáky ZŠ od 13 let (či ve verzi pro 1. a 2. ročníky neinformatických SŠ). Časová dotace samostudia je 90 minut.

Typ materiálu: Videokurz


Lenka Eckertová, Lucie Seifertová

Kniha Hustej internet

Popis Kniha vtipnou formou provede úskalími a nebezpečími, které číhají na internetu na Vás a Vaše děti. V knize Hustej INTERNET se autorky, Lenka Eckertová a Lucie Seifertová, rozhodly čtenáře poučit o online rizicích netradičně a zábavně. Do pestrobarevného komiksového kabátu oblékly užitečné rady, jak se s problémy vypořádat. Publikaci vytvořily především pro děti (cca od […]

Typ materiálu: Příručka


Nadace O2

O2 Chytrá škola

Kybernetická šikana

Popis Budování zdravého a zodpovědného přístupu žáků k internetu a online službám a ovlivnění jejich postojů směrem k internetové agresi (odsouzení agrese, nabídnutí podpory obětem).  Dlouhodobým cílem je pak budování zdravého školního klimatu (s cílem minimalizovat riziko vzniku kyberšikany).

Typ materiálu: Příručka


Centrum kybernetické bezpečnosti, z. ú.

Kyberpohádky

Projekt má za cíl vzdělávat nejmladší generaci o nástrahách kybernetického prostoru a základních znalostech a dovednostech, jak se v kybernetickém prostoru chovat.

Typ materiálu: Metodika


AISIS, o.s.

Kyberšikana a její prevence – příručka pro učitele

Popis Publikace v úvodu obsahuje obvyklé základní teoretické informace a již poměrně rozšířené kasuistiky, doplněné o zkušenosti z regionu. Jejím těžištěm však má být praxe v podobě konkrétních doporučení a návodů, jak by měli učitelé, rodiče i (potenciální) oběti postupovat při prevenci, diagnostice i samotném hašení vzniklých požárů. Z počátku čtení budete poznávat rozdíly a […]

Typ materiálu: Příručka


Nadace O2

O2 Chytrá škola

Mediální gramotnost (knihovna témat)

„Tvořme a vyhodnocujme obsah mediálních informací a sdělení s rozumem a kriticky.“ Popis Obsahuje témata: Fake news a hoaxy Autorská práva Typy médií Ochrana osobních údajů Reklama Mediální stereotypy Propaganda a cenzura

Typ materiálu: Příručka


Člověk v tísni - JSNS

Mediální vzdělávání

Popis Podpora rozvoje kritického myšlení a mediální gramotnost. Metodická koncepce 5 klíčových otázek- jednoduchý nástroj, který lze použít pro analýzu textových i audiovizuálních sdělení.  Rozvíjí schopnost nahlížet na mediální sdělení kriticky.  Analyzovaná sdělení dostupná na portálu: koronavirové dezinformace sponzorovaný facebookový post sponzorovaná facebooková reklama fake news zpráva ze zpravodajského webu předvolební billboard nenávistný projev (hate speech) hoax

Typ materiálu: Metodika


Michaela Drahoňovská

Městečko Kybernetov – desková hra

Popis Městečko Kybernetov si klade za cíl naučit hrou již malé děti ve věku 5 – 9 let jednoduchá,základní pravidla v různých situacích, které vznikají v online světě, je zaměřená na prevenci4 kyber „neduhů“ – kyberšikana, netolismus, kybergrooming, zdraví a online svět.. Hru může hrát 1 – 16 dětí s dospělou osobou. Komunikativní hra ze […]

Typ materiálu: Metodika


Pedagogicko–psychologická poradna Ústí nad Orlicí

Metodický materiál pro předškolní vzdělávání v oblasti prevence rizikového chování

Popis Důležitost prevence rizikového chování již v předškolním věku. V tomto období si dítě začíná utvářet své postoje, hodnoty a názory. Zároveň je nejvíce ovlivnitelné a je důležité nezanedbat výchovu. A tak zde vzniká prostor pro preventivní aktivity, které pomohou vytvořit dítěti vlastní postoje k rizikovému chování.

Typ materiálu: Metodika


Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Metodický pokyn MŠMT: CO DĚLAT, KDYŽ

Popis Metodický pokyn MŠMT – CO DĚLAT, KDYŽ – INTERVENCE PEDAGOGA Rizikové chování ve školním prostředí – rámcový koncept Příloha č. 7 Název: Kyberšikana a další formy kybernetické agrese Materiál pojednává o kyberšikaně a dalších formách kybernetické agrese.

Typ materiálu: Metodika